اختلاف وراث در تقسیم سهم الارث

اختلاف وراث در تقسیم سهم الارث

اختلاف وراث در تقسیم سهم الارث

پس از آن که شخصی فوت می کند، تقسیم سهم الارث بین وراث او اهمیت زیادی می یابد. در این مقاله به بررسی اختلافات مربوط به ارث خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی با ما همراه باشید.

 

تعریف ارث از زبان وکیل

اولین قدم برای بررسی تقسیم سهم الارث، آشنایی با تعریف این نهاد حقوقی مهم می باشد. واژه ارث دو معنا را در برمی گیرد؛ در معنای اول، ارث یعنی جریان و روند انتقال قهری دارایی به ورثه فرد متوفی که پس از پرداخت و جدا کردن دیون و بدهی های وی، به مرحله نهایی می رسد. این معنی از ارث همان است که در ماده ۸۶۷ قانون مدنی مورد پیش بینی قرار گرفته است. بر اساس این ماده: «ارث به موت حقیقی یا به موت فرضی مورث تحقق پیدا می کند». در معنای دوم، ارث یعنی مالی که بعد از فوت شخص به بازماندگان و وارثان او تعلق می گیرد. در واقع این معنای ارث به مفهوم ترکه شباهت دارد.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

وکیل ارث چه خصوصیاتی دارد؟

وکیل ارث همانند سایر وکلای دادگستری، دانش آموخته رشته حقوق می باشد. در واقع وی موفق به قبولی در آزمون وکالت شده است. اما به طور خاص، وکیل ارث تجربه بالایی در پرونده های حقوقی و مالی دارد. وکیل مذکور باید به بحث تقسیم سهم الارث آشنایی کامل داشته باشد و به حقوق افراد در این باره مسلط باشد. همانطور که می دانید، همواره اختلافات مربوط به ارث پیش می آید و وراث برای تقسیم سهم الارث به مشکل می خورند. پس لازم است در این موارد از وکیل ارث کمک گرفته شود. شما می توانید برای مشاوره حقوقی ارث با یک وکیل ارث مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

مزایای مشاوره با وکیل ارث

می توان با کمی اغماض گفت که موضوع ارث و تقسیم سهم الارث برای همه افراد در جامعه مطرح خواهد بود. همانند سایر حقوق مالی، ارث نیز در علم حقوق و قانون ایران پیچیدگی های فراوانی دارد. برای مثال لازم است بدانید که تقسیم سهم الارث بین وراث به چه شکلی صورت می گیرد و چه کسانی و با چه نسبتی بیشترین سهم را از ارث می برند. شما می توانید در همین باره با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی داشته باشید و از تجربه ایشان که با سال ها تحصیل و تلاش در این مباحث به دست آمده است، بهره ببرید. پس شما با مشاوره با یک وکیل مجرب ارث، می توانید از بروز پیچیدگی های بیشتر در این پروسه جلوگیری کنید و در راستای احقاق حق خود قدم بردارید.

 

اهمیت تنظیم وصیت نامه به کمک وکیل

تنظیم وصیت نامه در تقسیم سهم الارث اهمیت و تاثیر بسزایی دارد. پس لازم است حتما برای تنظیم وصیت نامه از یک وکیل ارث کمک بگیرید.

وصیت نامه به ۳ نوع قابل تقسیم است:

  • وصیت نامه خودنوشت: وصیتى است که وصیتکننده به خط خود مىنویسد. وصیت نامه مذکور در صورتى معتبر است که به خط وصیتکننده نگارش شده، داراى تاریخ دقیق باشد و به امضاى وی نیز رسیده باشد.

 

 

فروش سهم الارث 
وکیل ارث
مشاوره حقوقی ارث 
مشاوره حقوقی انحصار وراثت 
درباره ما 

 

  • وصیت نامه رسمی: در این وصیت نامه ترتیب تنظیم و اعتبار آن به شکلی است که بیشتر براى اسناد تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمى مقرر شده است. این وصیت نامه از نظر اعتبار نسبت به سایر انواع وصیت نامه ها برتر است و اگر کسى وصیت خود را به طور رسمى تنظیم کند، هیچ یک از ورثه بعد از فوت او نمىتوانند خدشه ای به آن وارد نماید.
  • وصیت نامه سری: ممکن است به خط وصیت کننده و یا به خط شخص دیگرى نوشته شده باشد ولى به هر حال باید به امضاى وصیتکننده برسد و با رعایت مراتب امانت گذاری اسناد، در اداره ثبت حوزه محل اقامتگاه او یا محل دیگرى، امانت گذاشته شود.

 

برای تقسیم سهم الارث چه باید کرد؟

برای تقسیم سهم الارث، ابتدا باید جهت اخذ گواهی انحصار وراثت به اداره ثبت احوال مراجعه کنیم تا موضوع فوت در بانک اطلاعاتی آنها ثبت شود. با باطل شدن شناسنامه فرد، گواهی فوت برای او صادر میشود. پس از صدور گواهی فوت او تمامی اموالش به صورت قهری به ورثه وی انتقال داده میشود. بعد از آن که ورثه برای تعیین سهم خود از ارث به شورای حل اختلاف محل خود مراجعه کردند، می توانند گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند. هم چنین باید بدانیم فقط ورثه متوفی و افراد ذینفع می توانند برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام کنند. پس از فوت متوفی، اموال باقی مانده وی با توجه به نسبت خاصی که در قانون تعیین شده است، بین وراث وی تقسیم میشود.

 

 

 

تقسیم سهم الارث

 

مصادیق بارز اختلافات تقسیم ارث

در بحث تقسیم سهم الارث همواره بین وراث متوفی اختلافاتی پیش می آید که اگر وراث بتوانند بین خود مشکل را حل کنند، قانون ورود نخواهد کرد و چه بهتر که این مشکلات درون خانواده و بین خود افراد حل شود. هنگامی که وراث، گواهی انحصار وراثت را دریافت می کنند، ابتدا باید دیون و بدهی های متوفی را پرداخت کنند و پس از آن به شکل قانونی و یا بدان صورتی که متوفی وصیت کرده است، تقسیم سهم الارث را انجام دهند. لازم به ذکر است وصیت متوفی نباید خارج از محدوده قانونی باشد که اگر چنین باشد معتبر نیست و در همین موارد ممکن است وراث ادعای کذب داشته باشند و باعث بروز اختلافات مربوط به ارث شود.

 

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل ارث

همانطور که گفته شد تقسیم سهم الارث اهمیت زیادی دارد. وجود قوانین پیچیده و مختلف بر این اهمیت می افزاید. همچنین در پی آن ممکن است مشکلات عدیده ای مانند اختلاف بین وراث ایجاد شود. بنابراین گرفتن مشاوره حقوقی ارث بسیار اهمیت دارد. برای پیشگیری از این قبیل مشکلات می توانید با مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید تا با استفاده از کمک ایشان، از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.


سوالات متداول

نظرات

وحید قلی پور عباسی

پیرو اختلافات پیش آمده در تقسیم ارثیه و مسائل مربوط به سهم الارث و مواجه شدن با ناسازگاری و عدم همکاری برخی وراث در خصوص ارث بجا مانده از متوفی، می توان به راهکارهای زیر جهت پیشگیری از اختلاف در تقسیم ارث اشاره داشت که برخی از آنها مربوط به قبل از فوت فرد است و باید توسط خود وی انجام گیرد و برخی دیگر بعد از فوت توسط وراث وی: تنظیم یک وصیت نامه قبل از فوت: جهت پیشگیری از اختلاف در تقسیم ارث بین وراث، هر فرد می تواند قبل از فوت خود اقدام به تنظیم وصیت نامه نموده. این وصیت نامه می تواند با حضور شخص در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد یا به خط خود فرد با ذکر دقیق تاریخ و امضاء به صورت خودنوشت باشد. باید دانست بر اساس ماده 291 قانون امور حسبی وصیت نامه باید بر اساس تشریفات قانونی تنظیم گردد در غیر این صورت در مراجع رسمی پذیرفته نیست مگر اینکه اشخاص ذینفع در ارث به صحت آن اقرار نمایند. تنظیم وصیت نامه عهدی و مشخص نمودن وصی: بر اساس ماده 826 قانون مدنی یکی از اقسام وصیت، وصیت عهدی می باشد که در آن فرد وصیت کننده یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری مامور نماید. مستفاد از ماده 854 قانون مدنی، هر فرد می تواند به موجب وصیت، یک یا چند نفر را مکلف به انجام اموری بعد از فوت خود نماید که به این افراد در اصطلاح حقوقی وصی گفته می شود. صلاحیت وصی می تواند ناظر به تربیت و نگهداری از اولاد متوفی، پیگیری امور مربوط به دیون و بدهی های وی بعد از فوت، رسیدگی به امور معنوی از قبیل نماز و روزه و هر امر دیگری باشد که فرد در وصیت نامه خود تعیین می نماید.


قجری

درخواست صدور گواهی انحصار وراثت یا تقدیم دادخواست تقسیم ترکه و مهر و موم و تحریر ترکه و همچنین تقاضای دستور فروش مال مشاعی از دادگاه و نصب قیم از جمله راه حل های اختلاف در تقسیم ارث بوده


محمد نوربخش

ما ترک در واقع به دارایی افراد پس از فوت گفته می شود. این دارایی هم جنبه ی مثبت و هم جنبه ی منفی میتواند داشته باشد . جنبه ی مثبت در واقع اموال و موجودی شخص متوفی بوده و جنبه ی منفی بدهی شخص متوفی می باشد . وراث مخیر در قبول یا رد ترکه را دارند که در صورتی که حاضر به قبول ترکه نباشند این مهم را ظرف یک ماه باید به دادگاه اعلام نموده و رد ترکه نمایند . در غیر اینصورت قبول ضمنی محسوب شده و به میزان سهم خود وارث دارایی های شخص متوفی می شوند . اولین اقدام پس از فوت شخص مراجعه به اداره ی ثبت اسناد و دریافت گواهی حصر وراثت بود و پس از آن به شوارای حل اختلاف تشریف برده و مراحل انحصار وراثت و تقسیم ترکه صورت میپذیرد . در صورتی که بین وراث اختلاف در تقسیم ترکه نباشد مشکلی به وجود نیامده و طبق توافق تقسیمات صورت میپذیرد. در غیر اینصورت شخص معترض میتواند نسبت به تقسیم ترکه اعتراض خود را در مرجع قضایی ثبت و طبق قانون و نظر کارشناس اموال بین وراث تحت نظر دادگاه تقسیم گردد .


بهنام رحمانی فرد

باسلام تقسیم سهم الارث، ابتدا باید جهت اخذ گواهی انحصار وراثت به اداره ثبت احوال مراجعه کنیم تا موضوع فوت در بانک اطلاعاتی آنها ثبت شود. با باطل شدن شناسنامه فرد، گواهی فوت برای او صادر می‌شود. پس از صدور گواهی فوت او تمامی اموالش به صورت قهری به ورثه وی انتقال داده می‌شود. بعد از آن که ورثه برای تعیین سهم خود از ارث به شورای حل اختلاف محل خود مراجعه کردند، می توانند گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند. هم چنین باید بدانیم فقط ورثه متوفی و افراد ذینفع می توانند برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام کنند. پس از فوت متوفی، اموال باقی مانده وی با توجه به نسبت خاصی که در قانون تعیین شده است، بین وراث وی تقسیم می‌شود.


بهنام رحمانی فرد

باسلام تقسیم سهم الارث، ابتدا باید جهت اخذ گواهی انحصار وراثت به اداره ثبت احوال مراجعه کنیم تا موضوع فوت در بانک اطلاعاتی آنها ثبت شود. با باطل شدن شناسنامه فرد، گواهی فوت برای او صادر می‌شود. پس از صدور گواهی فوت او تمامی اموالش به صورت قهری به ورثه وی انتقال داده می‌شود. بعد از آن که ورثه برای تعیین سهم خود از ارث به شورای حل اختلاف محل خود مراجعه کردند، می توانند گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند. هم چنین باید بدانیم فقط ورثه متوفی و افراد ذینفع می توانند برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام کنند. پس از فوت متوفی، اموال باقی مانده وی با توجه به نسبت خاصی که در قانون تعیین شده است، بین وراث وی تقسیم می‌شود.


علی

در مورد بررسی صحت وصیتی قدیمی از پدربزرگمان که به تازگی پیدا کردیم مشاوره دریافت کردیم خیلی ممنونم بابت اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار دادید چقدر بین اطلاعات عمومی ما و روال و عرف جاری محاکم و قوانین و مقررات جاری کشور تفاوت وجود داشت و ما نمیدانستیم خیلی ازتون ممنونم


دانیال جمشیدی پور

باسلام بهتر است مورث قبل از فوت اموال و دارایی های خود رادبین وراث تقسیم نماید و یا میتواند وصیت نماید بعد از فوت به چه نحوی تقسیم شود تا از بروز اختلاف وراث جلوگیری شود


راضیه دهقان

سلام و عرض ادب سهم الارث هریک از وراث متوفی در قانون مشخص شده هست زوج ۱/۴ زوجه ۱/۸ماترک پدر ۱/۶ماترک مادر۱/۶ماترک اگر متوفی فرزند داشته باشد به این صورت میباشد


مجید شیخی

با سلام وصیت نامه خودنوشت: وصیتى است که وصیت‌ کننده به خط خود مى‌ نویسد. وصیت نامه مذکور در صورتى معتبر است که به خط وصیت‌ کننده نگارش شده، داراى تاریخ دقیق باشد و به امضاى وی نیز رسیده باشد.موفق باشید


علیرضا حکمتیان

با سلام لازم به توضیح است که اختلافات بین وراث ، از دسته اختلافات و دعاویِ قدیم الایام بوده و تا کنون هم ادامه داشته است . معمولا این اختلافات دلایل مختلفی دارند ، از جمله اینکه متوفی بیش از یک سوم اموال را به نام یکی از فرزندان می کند و سایر وراث ، معترض می شن و تقاضای ابطال وصیت نامه رو میکنن . یا اینکه در برخی موارد ، یک عده از وراث ، اموال متوفی را تصرف میکنن و سایر وراث دعوای رفع تصرف می کنن . برخی والدین ، قصد میکنن که اموال به طور مساوی بین فرزندان اعم از دختر و پسر تقسیم کنند . در این صورت نیاز به رضایت همه ی وراث است . و گاهی، بعضی والدین ، به دلیل اینکه ورثه مالیات بر ارث را پرداخت نکنند ، اقدام به انتقال مالکیت به نام فرزندان خودشون میکنن که این هم با توجه به شرایط هر خانواده ، امکانِ عملی نمودن آن وجود دارد .


آزاده

اختلاف در سهم الارث، عدم مشارکت وراث در فروش مال مشترک از مصادیق اختلاف در تقسیم ارث و عدم همکاری وراث می باشد. جهت پیشگیری از اختلاف هر فرد می تواند قبل از فوت اقدام به تنظیم وصیت نامه نماید یا بنا به توافق، یکی از وارثین وکیل انجام امور ارث گردد. گرفتن گواهی انحصار وراثت، حکم تقسیم و تحریر ترکه یا دستور فروش مال مشاعی، راه حل های اختلاف در تقسیم ارث می باشد.


کوکبی

بهترین راه جهت حل اختلاف در خصوص ارث و مراحل تقسیم آن مراجعه به وکیل دادگستری متخصص میباشد چرا که وی کاملا بیطرفانه و با در نطر گرفتن مصلحت موکل اقدامات لازم را انجام داده و از بروز اختلاف و درگیری بین وراث جلوگیری می‌کند.


رحمنی

دادخواست تقسیم ترکه: پس از گرفتن گواهی انحصار وراثت حال نوبت راه حل بعدی، طرح دعوای تقسیم ترکه و تقاضای صدور حکم به تقسیم ترکه از شورای حل اختلاف است. تقسیم ترکه به معنای مشخص نمودن میزان سهم دقیق هر فرد از ارثیه است که هریک از وراث یا چنانچه متوفی اقدام به تعیین وصی نموده باشد می‌توانند تقاضای این امر را از محاکم قضایی بنمایند. در حکم صادره از مرجع صالح سهم الارث هریک از وراث به طور دقیق و معین ذکر میگردد و پس از آن هر یک از وراث می‌تواند با پرداخت مالیات بر ارث، بدون نیاز به کسب اجازه از سایرین اقدام به فروش سهم خود نماید.


محمد مومنی

موضوع ارث نوه‌ها در صورت فوت ابوین و وجود بطن اول، از مواردی است که علی‌رغم اهمیت بالای آن، به‌ویژه در جلوگیری از ایجاد مشکلات خانوادگی و مالی، مورد غفلت قانون‌گذار قرار‌ گرفته ‌است. در ‌حال حاضر، بر اساس قاعدة الاقرب، زمانی‌ که فردی زودتر از والدین خود فوت‌ نماید، در ‌صورتی‌ که هنگام فوت وی، هریک از خواهر یا برادر او زنده باشند، فرزندانش از ارث پدربزرگ یا مادربزرگ محروم خواهند‌ ماند


فاطمه علی زاده

با سلام هر فردی قبل از فوت می تواند برای تقسیم اموال و دارایی خود وصیت نامه تنظیم کند که بعد از فوت تا یک سوم نافذ و قابل اجرا مگر این که کلیه وراث متوفی که بر اساس گواهی انحصار وراثت مشخص می گردند وصیت نامه را تنفیذ و امضا نمایند ک این تقسیم را قبول دلسته و هیچ گونه ادعایی ندارند که با این کار حق مژالبه را نسبت به دو سوم دیگر از خود سلب میکنند


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همانطور که می دانیم، انسان موجودی اجتماعی است که همواره در حال تلاش بوده و ماحصل این تلاش اموال و اسبابی است که برای وی زندگی آرامی را رقم می زنند. ملک، زمین، اتومبیل شخصی و مواردی از این قبیل دستاوردهایی است که معمولا پس از مرگ افراد بجا مانده و دیگر برای او قابل استفاده نخواهند بود و مطابق شرع و قانون به وراث وی تعلق خواهند گرفت. پیرو همین امر آنچه از گذشته تا کنون اغلب افراد پس از مرگ عزیزانشان با آن روبرو می شوند عدم همکاری وراث و به تبع آن اختلاف در تقسیم ارث می باشد. که در اغلب موارد افراد در این امر با چالش هایی مانند عدم همکاری وراث، اختلاف در میزان دقیق سهمی که به هر وارث تعلق می گیرد، نحوه استفاده از مالی که به طور شراکتی بین افراد موجود است، فروش مال مشارکتی و مواردی از این دست روبرو می شوند. اختلاف در سهم الارث، عدم مشارکت وراث در فروش مال مشترک از مصادیق اختلاف در تقسیم ارث و عدم همکاری وراث می باشد. جهت پیشگیری از اختلاف هر فرد می تواند قبل از فوت اقدام به تنظیم وصیت نامه نماید یا بنا به توافق، یکی از وارثین وکیل انجام امور ارث گردد. گرفتن گواهی انحصار وراثت، حکم تقسیم و تحریر ترکه یا دستور فروش مال مشاعی، راه حل های اختلاف در تقسیم ارث می باشد.


امین

اولین قدم برای بررسی تقسیم سهم الارث، آشنایی با تعریف این نهاد حقوقی مهم می باشد. واژه ارث دو معنا را در برمی گیرد؛ در معنای اول، ارث یعنی جریان و روند انتقال قهری دارایی به ورثه فرد متوفی که پس از پرداخت و جدا کردن دیون و بدهی های وی، به مرحله نهایی می رسد. این معنی از ارث همان است که در ماده ۸۶۷ قانون مدنی مورد پیش بینی قرار گرفته است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب علی رغم آنکه بعد از فوت فرد اموال و دارایی های باقی مانده به صورت قهری و اجباری به وراث متوفی انتقال می یابد همچنان که در بالا اشاره نمودیم گاهی وراث قادر به تراضی و توافق بر سر نحوه تقسیم و مدیریت ارثیه نبوده و در این امر دچار اختلافاتی با یکدیگر می گردند که در ادامه به ارائه راه حل های قانونی جهت حل این تعارضات اشاره خواهیم نمود: گرفتن برگه گواهی انحصار وراثت: برای اینکه وراث بتوانند در سهم خود هرگونه دخل و تصرفی از قبیل خرید، فروش، اجاره یا هرگونه استفاده شخصی داشته باشند در بدو امر باید هویت آنها به عنوان ورثه متوفی تائید و پس از آن میزان سهم الارث هر فرد مشخص گردد.گام اول و از ملزومات این امر اقدام به ثبت دادخواست گواهی انحصار وراثت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و درخواست صدور گواهی انحصار وراثت توسط هر یک از ذینفعان از شورای حل اختلاف می باشد. مطابق قانون افراد ذینفع عبارتند از: هریک از وراث یا نمایندگان قانونی آنها از قبیل قیم یا وکیل، هر فردی که از صدور این گواهی نفع می برد از قبیل طلبکاران یا شخصی که به هر سبب مالی را از یکی از وراث خریداری نموده به شرط داشتن مدارک مثبت طلبکار بودن یا خرید، وصی یا همان شخصی که متوفی انجام برخی امور را به وی محول نموده. دادخواست تقسیم ترکه: پس از گرفتن گواهی انحصار وراثت حال نوبت راه حل بعدی، طرح دعوای تقسیم ترکه و تقاضای صدور حکم به تقسیم ترکه از شورای حل اختلاف می باشد. تقسیم ترکه به معنای مشخص نمودن میزان سهم دقیق هر فرد از ارثیه است که هریک از وراث یا چنانچه متوفی اقدام به تعیین وصی نموده باشد می توانند تقاضای این امر را از محاکم قضایی بنمایند. در حکم صادره از مرجع صالح سهم الارث هریک از وراث به طور دقیق و معین ذکر میگردد و پس از آن هر یک از وراث می تواند با پرداخت مالیات بر ارث، بدون نیاز به کسب اجازه از سایرین اقدام به فروش سهم خود نماید. دادخواست تحریر ترکه: چنانچه وراث یا نمایندگان قانونی آنها از تمامی دارایی ها یا دیون به بجا مانده از متوفی خبر نداشته یا بر سر آن اختلاف داشته می توانند اقدام به ثبت دادخواست تحریر ترکه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تقاضای صدور حکم به تحریر ترکه از شورای حل اختلاف نمایند. بر اساس ماده 206 قانون امور حسبی تحریر ترکه به معنای تعیین مقدار ترکه و دیون متوفی است. در این صورت شورای حل اختلاف اقدام به نشر آگهی و تنظیم صورت مجلس از دارایی های متوفی نموده. لازم به تذکر است هرگاه یک یا چند نفر از وراث غایب باشند یا برخی از وراث از قبول ترکه سر باز زنند تحریر ترکه الزامی است. دادخواست مهر و موم ترکه: گاهی پیش می آید اختلاف بین وراث به حدی است که بیم سوء استفاده از آنچه به عنوان ارث باقی مانده می رود یا شرایط ارثیه به گونه ای است که بیم تضییع و تفریط در آن می رود. در این حالت هریک از ذینفعان می تواند به استناد ماده 167قانون امور حسبی از دادگاه تقاضای مهر و موم ترکه را بنمایند. دادخواست دستور فروش مال مشاعی در دادگاه: ماده 4 قانون افراز و فروش مال مشاعی بیان میدارد: "ملکی که به موجب تصمیم قطعی واحد ثبتی غیر قابل افراز تشخیص شود با تقاضای هر یک از شرکاء و به دستور دادگاه فروخته می شود." قابلیت افراز یعنی بتوان چیزی را بدون آنکه به ماهیت آن خللی وارد آورد یا از ارزش آن کم شود تفکیک و تقسیم نمود. در بسیاری از موارد مانند اتومبیل یا آپارتمان ما نمی توانیم مال را بدون خلل به ارزش یا ماهیت آن تفکیک و تقسیم نمائیم در این حالت شراکت افراد در آن مال به صورت مشاعی بوده یعنی در جزء جزء مال به میزان سهم خود شریک می باشند. در صورت بروز اختلاف در فروش مالی که شراکت افراد در آن به نحو اشاعه می باشد هر یک از شرکا و وراث می توانند تقاضای دستور فروش مال مشاعی را از دادگاه داشته باشند. در این حالت پس از جلب نظر کارشناس دادگستری در خصوص قیمت، مال جهت فروش به مزایده گذاشته شده و ماحصل فروش آن به صندوق دادگستری واریز گردیده و هریک از وراث حق مطالبه سهم خود را از صندوق دادگستری خواهد داشت. دادخواست نصب قیم: گاه پیش می آید در بین وراث فردی بیمار، کودک یا مجنون می باشد که شخصا قادر به اداره امور خود اعم از مالی و غیر مالی نبوده این موارد از اقسام حجر بوده و به چنین شخصی در قانون محجور گفته می شود. زمانی که در بین وراث فرد محجوری وجود دارد ممکن است وراث در خصوص اداره امور او دچار اختلاف شوند. باید دانست در خصوص امور مربوط به محجور تمامی تصمیمات بر عهده قیم وی می باشد. جهت تعیین قیم هریک از وراث یا ذینفعان می توانند از دایره سرپرستی دادگاه خانواده درخواست نصب قیم نمایند. دادستان با بررسی درخواست به تعیین قیم برای فرد محجور می پردازد. حدود اختیارات قیم مشخص و محدود است و در مواردی از قبیل فروش مال مربوط به محجور باید از دادگاه کسب اجازه نماید.


موسوی

ترکه عبارت است از همه اموال و حقوق مالی که پس از پرداخت شدن تعهدات شخص متوفی به بازماندگان یا وارثان شخص تعلق می‌گیرد. نکته مهمی که در خصوص ارث وجود دارد آن است که تقسیم ارث تنها پس از ادای حقوق و دیونی که بر عهده میت است امکانپذیر است، ابتدا باید هزینه‌های کفن و دفن میت، بدهی‌های مالی او و وصیت او انجام شود و سپس نوبت به تقسیم ارث می‌رسد ترکه عبارت است از همه اموال و حقوق مالی که پس از پرداخت شدن تعهدات شخص متوفی به بازماندگان یا وارثان شخص تعلق می‌گیرد. نکته مهمی که در خصوص ارث وجود دارد آن است که تقسیم ارث تنها پس از ادای حقوق و دیونی که بر عهده میت است امکانپذیر است، ابتدا باید هزینه‌های کفن و دفن میت، بدهی‌های مالی او و وصیت او انجام شود و سپس نوبت به تقسیم ارث می‌رسد


وحید فراست

اختلاف ورثه در تقسیم سهم الارث با تقدیم دادخواست تقسیم ترکه توسط یکی از وراث به عمل خواهد آمد که حتی ممکن است منجر به مهر و موم ترکه نیز خواهد شد


M.j sheykhi

برای تقسیم سهم الارث، ابتدا باید جهت اخذ گواهی انحصار وراثت به اداره ثبت احوال مراجعه کنیم تا موضوع فوت در بانک اطلاعاتی آنها ثبت شود. با باطل شدن شناسنامه فرد، گواهی فوت برای او صادر می‌شود. پس از صدور گواهی فوت او تمامی اموالش به صورت قهری به ورثه وی انتقال داده می‌شود. بعد از آن که ورثه برای تعیین سهم خود از ارث به شورای حل اختلاف محل خود مراجعه کردند، می توانند گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند. هم چنین باید بدانیم فقط ورثه متوفی و افراد ذینفع می توانند برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام کنند. پس از فوت متوفی، اموال باقی مانده وی با توجه به نسبت خاصی که در قانون تعیین شده است، بین وراث وی تقسیم می‌شود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.