نکات اساسی برای لایحه دفاعیه استرداد چک

نکات اساسی برای لایحه دفاعیه استرداد چک

نکات اساسی برای لایحه دفاعیه استرداد چک

منظور از استرداد چک چیست؟

چک یک سند عادی و رایج است که امروزه در روابط تجاری مردم مورد استفاده قرار می گیرد. شما ممکن است به دلایل گوناگونی در روابط مالی خود از چک استفاده کنید. این سند تجارتی ممکن است برای پرداخت وجهی که صادرکننده آن بدهکار است به طرف مقابل تحویل گردد. همچنین چک ممکن است برای تضمین انجام کار خاصی به دارنده آن تحویل شده باشد. چک با هر هدفی که صادر شده باشد، اصولاً با برطرف شدن آن هدف، کسی که برگه چک همچنان در دست او است، در صورت تقاضای صادر کننده چک یا صاحب حساب، باید لاشه چک را به وی برگرداند.

اگر شما صادر کننده چکی باشید که با وجود استحقاق دریافت لاشه آن، دارنده از پس دادن آن به شما خودداری می کند، یکی از راه های قانونی پس گرفتن لاشه چک تهیه لایحه دفاعیه استرداد چک و تقدیم به شورای حل اختلاف یا دادگاه است. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید

 

هزینه مشاوره حقوقی

نگارش فوری لایحه دفاعیه استرداد چک

در مورد نگارش لایحه دفاعیه استرداد چک، زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک مشاوره حقوقی خوب در این مورد این است که برای کسی که با وجود مطالبه، لاشه چک را به شما پس نمی دهد اظهارنامه بفرستید. این کار از دو جهت دارای اهمیت است. اولاً این که دارنده چک در دادگاه نمی تواند نسبت به مطالبه شما اظهار نا آگاهی بکند. و دیگر این که اگر متحمل خسارتی شدید، تاریخ مندرج در اظهارنامه ممکن است مبدا زمانی محاسبه خسارات توسط دادگاه باشد. برای تنظیم اظهارنامه می توانید از مشاوره حقوقی شبانه روزی وکلای باتجربه موسسه حقوقی وکلای تلفنی بهره مند شوید.

 

مشاوره حقوقی چک

علاوه بر فرستادن اظهارنامه شما می توانید با تقدیم دادخواست استرداد لاشه چک به دادگاه، علیه دارنده چک اقامه دعوای حقوقی کنید. از لحاظ صلاحیت و پرداخت هزینه دادرسی مقررات دعاوی مالی بر دعوای استرداد چک حاکم است. مطابق با قانون شوراهای حل اختلاف در صورتی که مبلغ دادخواست استرداد چک بیست میلیون تومان یا کمتر از آن باشد، دعوا در صلاحیت رسیدگی شورای حل اختلاف است، و در صورتی که مبلغ، بیشتر از بیست میلیون تومان باشد، لایحه دفاعیه استرداد چک باید به دادگاه تقدیم شود.

مدارک لازم برای نگارش لایحه دفاعیه استرداد چک

در حال حاضر شکایات حقوقی از طریق ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی صورت می گیرد. علاوه بر تقدیم مدارک شناسایی و پرداخت هزینه دادرسی، شما باید با نوشتن لایحه دفاعیه استرداد چک، مواردی که در ادامه می آید را برای دادگاه ثابت کنید. نخست شما باید در لایحه ثابت کنید لاشه چک تحت ید مدعی علیه قرار دارد. علاوه بر این با توجه به این که چک یک سند تجاری و الزام آور است، شما باید در ضمن لایحه برای دادگاه ثابت کنید که تعهدی که به موجب آن چک صادر کرده اید دیگر باقی نیست. برای مثال اگر موضوع چک تضمین تخلیه است، شما باید ثابت کنید بنا را تخلیه کرده اید.

اگر پیش از تقدیم دادخواست استرداد چک برای مدعی اظهارنامه فرستاده اید، در لایحه دفاعیه استرداد چک به اظهارنامه استناد کنید. همچنین در صورتی که چک بر مبنای قولنامه یا قراردادی مثل خرید و فروش و اجاره صادر شده باشد، باید در لایحه ای که به دادگاه تقدیم می کنید، به آن سند نیز استناد کنید.

 

مشاوره حقوقی چک، سغته و اوراق

هزینه نگارش لایحه دفاعیه استرداد چک

به طور کلی همانطور که در مورد سایر دعاوی مالی جریان دارد، هزینه دادرسی تابع بهای خواسته است. در مورد دادخواست استرداد لاشه چک در دادرسی نخستین نیز به همین نحو، چنانچه مبلغ مندرج در چک تا بیست میلیون تومان باشد، هزینه دادرسی معادل دو و نیم درصد از بهای کل خواسته است. و چنانچه بهای خواسته بیشتر از بیست میلیون باشد هزینه دادرسی از قرار سه و نیم درصد از کل بهای خواسته خواهد بود. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

در نگارش لایحه دفاعیه استرداد چک چه نکاتی باید رعایت شود؟

دعوای حقوقی استرداد چک وقتی مطرح می شود که دارنده چک استحقاق نگهداری از چک را ندارد. چرا که ممکن است موضوع تعهدی که چک برای انجام صادر شده است دیگر وجود نداشته باشد. در این صورت صاحب حساب یا صادر کننده چک می تواند با مراجعه به مراجع صالح (حسب مورد شورای حل اختلاف یا دادگاه) باز پس گیری لاشه چک را از کسی چک تحت ید او است بخواهد.

 

نگارش اظهارنامه
سامانه فوری استعلام چک 
مشاوره حقوقی ابطال دسته چک 
هزینه نگارش لایحه دفاعیه
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.