بررسی جامع ماهیت حقوقی زمین دیجیتال

بررسی جامع ماهیت حقوقی زمین دیجیتال

بررسی جامع ماهیت حقوقی زمین دیجیتال

بررسی جامع ماهیت حقوقی زمین دیجیتال

زمین دیجیتال

فناوری جدید ارزهای دیجیتال با ویژگی غیرمتمرکزی که دارند، رفته رفته جای ارزهای متمرکز را گرفته و به رمزهای جدیدی در دنیای اقتصاد مبدل می‌شوند. ساختار فنی رمز ارزها در هر یک از اقسام آن‌ها وجود داشته و در شناختن ماهیت ارزهای دیجیتال بسیار مؤثر است.درواقع ارزهای دیجیتال به اموال غیرملموسی گفته می‌شود که گونه‌ای از اموال غیرمادی و در صورت توسعه دارای مالکیت عرفی و شرعی نیز هستند.ارزهای دیجیتال جهت صدق به‌عنوان واحد پولی، نیازمند به رسمیت شناخته شدن توسط دولت‌ها هستند، گرچه در حال حاضر از لحاظ تئوری و مبانی اقتصادی به‌عنوان پول بین مردم جهان در حال مبادله شدن هستند و از این نظر پذیرفته شده اند، اما تا زمانی که در قوانین نیز به رسمیت شناخته نشوند، به‌عنوان واحد پولی تلقی نمی‌گردند. نوع دیگری از رمز ارزها که به معنی توکن‌های صادره در عرضه سکه است، با مفهوم اوراق بهادار شناخته و تطبیق داده می‌شود. ضرورت وجود مرجع قانونی کشور در مسائل رمز ارز و توکن‌های الحاقی و همچنین تدوین و برنامه‌ریزی دقیق جهت قانون‌گذاری جامع و کامل در مورد آن‌ها بسیار ضروری و مهم تلقی می‌شود.

مشاوره حقوقی زمین دیجیتال

 ماهیت حقوقی زمین دیجیتال

در حال حاضر یک قطعه زمین دیجیتالی در فضای مجازی دی سنترالند (Decentraland) با قیمت 2.43 میلیون دلار خرید و فروش شده است که به گفته آینده نگاران این عرصه، قرار است به‌عنوان یک مرکز تجاری خرید مجازی و دیجیتال از آن استفاده شود. نکته جالبی که در این مورد وجود دارد این است که قیمت این زمین دیجیتال کمی بیشتر از قیمت یک خانه در منهتن است! همچنین ارزش این زمین، با توجه به قیمت خانه‌های مناطقی در ایالات متحده و سانفرانسیسکو بسیار بالاتر بوده و با قیمت‌های زیادی خرد و فروش می‌گردد. مانا که به‌عنوان ارز دیجیتال رسمی پلتفرم دی سنترال شناخته شده است، یکی از روش‌های خرید و فروش زمین مجازی متاورس در پلتفرم Decentraland محسوب می‌شود.

ماهیت حقوقی زمین دیجیتال

آیا خرید زمین مجازی یا دیجیتال جرم‌انگاری شده است؟

با توجه به قانون مجازات اسلامی و با استناد به ماده دو این قوانین، انجام هر رفتاری که اعم از فعل و ترک فعلی باشد که در قانون مجازات اسلامی برای آن جریمه‌ای تعیین شده باشد، جزو جرم‌های وارده محسوب می‌گردد. از این رو به دلیل عدم وجود قانونی دال بر ممنوعیت معامله یا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و خرید و فروش زمین مجازی متاورس، این عمل جرم محسوب نشده و تا زمانی که صراحتاً در مورد معامله با توکن‌‌های رمز ارز قانونی وضع نشود، ماده ذکرشده مستقیماً بر فعالیت‌های ناشی از کریپتوکارنسی نظارت خواهد داشت. البته این موضوع مبنی بر مجاز بودن هر کاربردی از ارزهای دیجیتال نبوده و به‌عنوان مثال اگر شخصی به‌منظور پول‌شویی از بیت‌کوین و یا هر رمز ارز دیگری استفاده کند، جرم او پول‌شویی محسوب می‌شود نه معامله با ارز دیجیتال.

 

ارز دیجیتال

ارزش زمین مجازی طبق قانون ایران شناخته شده است؟

با استناد به ماده 22 قانون ثبت و اسناد اسلامی، درصورتی‌که ملک یا املاکی در دفتر املاک و اسناد ثبت گردد، کسی که ملک به نام او ثبت و منتقل شده باشد، از نظر قانون مالک شناخته خواهد شد. در مورد ارث نیز در صورتی به نام وراث ثبت می‌شود که انحصار وارث محرز و در مورد سهم‌الارث توافقات لازم انجام شده باشد و یا در صورت عدم توافق، حکم نهایی صادر شده باشد. ازاین‌رو درصورتی‌که مالکیت زمین مجازی منحصراً در فضای مجازی مشخص و مبین باشد، می‌توان طبق ارزش گذاری‌های عرف در فضای مجازی برای ملک موردنظر قیمت تعیین کرد، اما هنوز قانون صریحی در این باره در قوانین ایران ثبت نشده است.

چگونه می‌توان زمین مجازی را بر مبنای قانون ایران تطبیق داد؟

بعد از قانون ثبت 0131 و قبل از آن نیز، بررسی قوانین ثبتی در ایران حاکی از این است که همواره در حق مالکیت نسبت به زمین و املاک، مبنای ثبت قرار دارد. این بدین معناست که حق مالکیت هر ملک و زمینی بر اساس ثبت آن سنجیده می‌شود نه مالک و دارنده آن. بنابراین نظام عینی ثبت در مالکیت اموال منقول و غیرمنقول بسیار تعیین‌کننده است. به‌طورکلی از زمانی که شیوه نوین ثبت در حقوق ثبت ایران آغاز گردید، نظام ثبت عینی معیار و ملاک ثبت قرار گرفت.

ما لزوم اصلاحاتی در نظام ثبت، موردتوجه است که یکی از آن‌ها اصلاحات تکنیکی و فنی در مورد موضوعاتی از جمله استفاده از تکنولوژی‌های کامپیوتری به‌منظور بررسی کامل فرایندهایی مانند ثبت مالی در فضای مجازی مانند ثبت زمین مجازی متاورس و ماهیت حقوقی زمین دیجیتال از نظر قانونی و همچنین بررسی و کارشناسی قانونی درباره نقشه‌های آماری و کاداستر به‌منظور دستیابی به اطلاعات موجود در مورد مالک قانونی در فضای مجازی، بسیار موردنیاز است. ازاین‌رو تطبیق زمین مجازی بر مبنای قانون ایران، نیازمند اصلاحات قانونی بنیادی است.

 

زمین بازی مجازی

زمین دیجیتال بخریم یا نه؟

برای پاسخ به این سؤال باید بررسی‌های جامعی در مورد ماهیت حقوقی زمین دیجیتال و پیدایش و ایجاد زمین‌های غیرمتمرکز داشته باشیم و بدانیم این زمین‌های دیجیتال در چه مرحله‌ای از توسعه قرار دارند. بسترهای واقعیت مجازی غیرمتمرکز بر بستر بلاک‌چین اتریوم تولید شده‌اند که کاربران در دنیای مجازی می‌توانند با استفاده از ابزارهایی که در این بستر ایجاد می‌کنند، استفاده کرده و به کسب درآمد بپردازند. دوره decentraland در حال حاضر به‌صورت اعجاب‌آوری درحال‌توسعه بوده و طی گذراندن مراحل عصر سنگی و عصر برنز در حال پیشرفت و قرارگیری در مسیر نقشه راه پلت فرم دیجیتالی خود است. هریک از این مراحل ویژگی‌های جدیدی مانند امکان ایجاد برنامه، پیام‌رسان و غیره را اضافه خواهد کرد. باتوجه‌به اهداف بلندمدت این پلتفرم جذاب، می‌توان به آینده آن امیدوار بود. دارا بودن اقتصاد دیسترالند یکی از اهداف این پروژه است که در آن افراد قادر خواهند بود قطعات زمین خود را به دیگران اجاره داده و با استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی بتوانند به تبلیغ محصولات و خدمات خود بپردازند و مکان‌های تفریحی را در داخل زمین‌های بازی ایجاد کنند.

 

مشاوره حقوقی ارز دیجیتال

مشاوره حقوقی در قراردادهای بیت کوین

مشاوره حقوقی در جرائم رایانه ای

سؤال اصلی اینجاست که آیا ایده‌های بلندپروازانه این بلاک‌چین قابل‌اجرا خواهد بود؟

پاسخ در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن زمان است.

آموزش خرید زمین مجازی اولین راه در این مسیر طولانی و ریسک‌پذیر محسوب می‌شود، بنابراین در اقدام به خرید زمین دیجیتال و مراحل مربوط به آن دقت لازم درباره ماهیت حقوقی زمین دیجیتال را داشته باشید.


سوالات متداول

نظرات

ملیکا محبوبی

کاربران گرامی می توانند در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی موسسه وکیل تلفنی با کادری مجرب و ماهر بهره مند شوند


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ گسترش فن آوری های روز دنیا و سرعت خیره کننده علم در جهان امروز باعث شده همواره ادبیات جدیدی وارد این دهکده جهانی گردد و راه های نوینی را پیش روی مردمان این کره خاکی قرار دهد . این عناوین که به نوعی تجارت مدرن نامیده می شود می تواند بسیار جذاب و پر سود و در عین حال بسیار حساس و پر ریسک باشد، رسیدن زودتر به رویاهای دور و دراز بشر ، امکان بهره مندی از تمام امکانات در همه جای دنیا، نداشتن هیچ محدودیتی برای تجارت با انسان ها، تنوع در انواع سرمایه ها و سود های حاصله همگی انسان ها را به کسب این نوع تجارت سوق می دهد اما در طرف مقابل نیز خطراتی وجود دارد که باید با رفع نمودن آنها گام برداشت مانند عدم پشتوانه صریح قانونی در زمان حضور کلاهبرداران احتمالی ، ناشناخته بودن این نوع تجارت،پایین بودن میزان اعتماد متقابل در میان افراد و ... پس بهتر است در هر گام و به ویژه قدم های اول راه با استفاده از افراد مجرب و کاربلد حرکت نموده و خطرات احتمالی کار را کاهش داد.


Mohamad sheykhi

ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه كاربران و همكاران گرامي و معزز توصيه مي شود در ابتداي هرگونه معامله ، تنظيم قرارداد ، و مشكل اعم از حقوقي ، كيفري ، ثبتي ، خانواده و تجاري و غيره با وكيلي متخصص و مجرب در مورد مبحث مطروحه مشورت داشته باشيد تا با اطلاع از كم و كيف قضيه بهترين حركت و واكنش را پيرو مسئله حادث شده داشته باشيد و البته در صورت نياز به وكيل دادگستري هماهنگي هاي لازم را انجام دهيد تا ان شاءالله نتيجه مطلوب حاصل شود كه مجموعه وكيل تل دسترسي سريع و آسان به وكلاي متخصص و مجرب را براي شما كاربران عزيز و بزرگوار فراهم آورده است و در بيست و چهار ساعت شبانه روزي وكلاي مذكور آماده جهت ارائه مشاوره و خدمات حقوقي به شما بزرگواران مي باشند هيچ موقع فراموش نكنيد كه (حق دادني نيست بله حق گرفتني است) در پناه خداوند متعال هميشه شاد و سلامت باشيد ارادتمند شما شيخي


بهاره توکلی پور

با سلام خدمت موسسه و همکاران وکیل تلفنی،ضمن تشکر از خدمات ارزندتان در این شرایط خاص و مشکل ساز بیماری به هموطنان عزیز پیشنهاد میکنم با توجه به بودجه بسیار مناسبی که نسبت به حل مشکلات حقوقی خود می‌پردازید از همه مهمتر در زمان خود صرفه جویی میکنید و با تماسی که کمتر از 5دقیقه با شما گرفته میشود از مشاوره وکلای خبره پایه یک بهره مند می شوید و برای مراجعه به دادگاه دیگر استرس و دغدقه چندانی ندارید.باارزوی حل مشکلات حقوقی مردم عزیز.وکیل پایه یک بهاره توکلی پور در زمینه خانواده با کد 30972 در خدمت مردم عزیز هستم.با تشکر


علیرضا محمدی

سلام وقت بخیر در شرایط کنونی جهان که فناوری و تکنولوژی های روز به سرعت در حال پیشرفت است داشتن اطلاعاتی از این دست بسیار موثر است که به خوبی و روشنی در مقاله بالا مطرح شده و شرح داده شده بود. جای تشکر و تقدیر داره از موسسه خوب وکیل تلفنی که به مسائل روز و مشکلات همه گیر مردم اشاره میکند. من به عنوان کاربر از خدمات شما کمال رضایت و تشکر دارم


فریبرز ذوالفقاری

با توجه به قانون مجازات اسلامی و با استناد به ماده دو این قوانین، انجام هر رفتاری که اعم از فعل و ترک فعلی باشد که در قانون مجازات اسلامی برای آن جریمه‌ای تعیین شده باشد، جزو جرم‌های وارده محسوب می‌گردد. از این رو به دلیل عدم وجود قانونی دال بر ممنوعیت معامله یا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و خرید و فروش زمین مجازی متاورس، این عمل جرم محسوب نشده و تا زمانی که صراحتاً در مورد معامله با توکن‌‌های رمز ارز قانونی وضع نشود، ماده ذکرشده مستقیماً بر فعالیت‌های ناشی از کریپتوکارنسی نظارت خواهد داشت. البته این موضوع مبنی بر مجاز بودن هر کاربردی از ارزهای دیجیتال نبوده و به‌عنوان مثال اگر شخصی به‌منظور پول‌شویی از بیت‌کوین و یا هر رمز ارز دیگری استفاده کند، جرم او پول‌شویی محسوب می‌شود نه معامله با ارز دیجیتال.


سهند مهدی پور

سلام ساختار فنی رمز ارزها در هر یک از اقسام آن‌ها وجود داشته و در شناختن ماهیت ارزهای دیجیتال بسیار مؤثر است.درواقع ارزهای دیجیتال به اموال غیرملموسی گفته می‌شود که گونه‌ای از اموال غیرمادی و در صورت توسعه دارای مالکیت عرفی و شرعی نیز هستند.ارزهای دیجیتال جهت صدق به‌عنوان


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.