شرایط ابطال چک صیادی در ایران

شرایط ابطال چک صیادی در ایران

شرایط ابطال چک صیادی در ایران

قطعا می‌دانید که در یک سال اخیر، ثبت چک در سامانه صیاد به یک قانون تبدیل شده است. بنابراین تا زمانی که اقدام به ثبت چک در این سامانه نکنید، دارنده آن قادر به وصول و دریافت مبلغ چک نخواهد بود. ما درباره ثبت چک صیادی، در مقالات متعدد مفصلا صحبت کرده ایم و سعیمان بر این بوده که تمام شبهات را در این باره پاسخ دهیم. اما سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که در صورت وارد کردن اطلاعات نادرست در حین ثبت چک صیادی، چه باید کرد؟! آیا حذف چک صیادی در این مواقع تنها راه چاره است؟!

در پاسخ به پرسش های مطرح شده باید بگویم که بله علی الظاهر تنها راه برای حل مشکل مذکور، حذف چک صیادی است! منتهی حذف یا همان لغو چک صیادی برخلاف تصور بسیاری از افراد به معنای حذف آن از سامانه نیست. بلکه برای حذف و لغو چک صیادی ثبت شده، باید یک سری مرحله مشخص را طی کنید که در ادامه تمام این مراحل را بیان کرده ایم.

پس اگر هنگام ثبت چک صیادی دچار استرس می‌شوید که نکند اطلاعات را اشتباه وارد کنید، و یا بارها برایتان پیش آمده که به دلیل وارد کردن اطلاعات اشتباه دچار مشکل شده اید، حتما با موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

چک صیادی چیست؟

چک یکی از انواع اوراق بانکی است که شما می‌توانید به وسیله آن به دیگران پول حواله کنید یا این که موجودی حساب بانکی خودتان را برداشت کنید. چک ها تا قبل از اردیبهشت 1400 شکل متفاوتی داشتند. اما پس از این تاریخ، جهت جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو و کاهش پرونده های حقوقی که در پی عدم وصول چک های صادر شده تشکیل می‌شدند، دسته چک های قدیمی جمع آوری و دسته چک های جدید جایگزین آن ها شدند.

چک های جدید، چک صیادی نامیده می‌شوند. زیرا بر روی آن ها شناسه یکتای 16 رقمی با نام شناسه یا شماره صیاد ثبت شده است. عملیات انتقال پول با کمک این چک ها فقط در صورت ثبت شناسه مذکور توسط صادر کننده و گیرنده چک در سامانه صیاد، امکان پذیر می‌باشد.

 

آیا می‌توان اطلاعات چک صیادی را ویرایش کرد؟

همانطور که اشاره شد، پس از اردیبهشت 1400 فقط استفاده از چک های صیادی مجاز است. از طرفی شعب بانک فقط در صورتی اقدام به وصول این چک ها خواهند کرد که هم صادر کننده و هم گیرنده چک، آن را در سامانه ثبت کرده باشند.

گاها ممکن است هر یک از طرفین در زمان ثبت چک صیادی، اطلاعاتی نظیر مبلغ یا تاریخ چک را اشتباه وارد کنند. اینجاست که زنگ خطر به صدا در می‌آید و ایشان به دنبال راهی برای ویرایش اطلاعات چک صیادی می‌گردند و پرسش هایی مبنی بر این که آیا ویرایش اطلاعات چک امکان پذیر است یا خیر؟ مطرح می‌کنند.

بانک مرکزی چون به فکر این موضوع بوده، امکان ویرایش را برای چک های صیادی ثبت شده در نظر گرفته است. اما متاسفانه این گزینه و حتی گزینه حذف چک صیادی را در سامانه صیاد، فعال نکرده است. از همین رو شما برای ویرایش اطلاعات و یا لغو چک صیادی ثبت شده باید به یکی از شعب بانک همان چک مراجعه کنید.

 

آیا چک صیادی قابل ابطال است؟

ابطال چک صیادی یکی از امور غیر ممکن است. به عبارت دیگر شما پس از ثبت چک تحت هیچ شرایطی نمی‌توانید آن را باطل کنید. بلکه در شرایط خاص فقط می‌توانید نسبت به لغو یا حذف چک صیادی اقدام کنید. البته بسیاری از افراد لغو یا حذف چک را به معنای ابطال آن می‌دانند و همین باعث شده تا اصطلاح ابطال چک صیادی را بجای لغو چک بکار ببرند.

توجه داشته باشید که لغو یا حذف چک صیادی نیز مثل ویرایش آن فقط از عهده کارمندان شعب بانک صادر کننده دسته چک بر می‌آید. زیرا گزینه‌ای با این عنوان در سامانه صیاد وجود ندارد!

 

 

مشاوره حقوقی چک صیادی

 

شرایط لازم برای حذف چک صیادی

تاکنون قوانین و شرایط خاصی برای حذف چک صیادی در نظر گرفته نشده است. البته عقلا هم حذف و لغو چک صیادی چیزی نیز که افراد بدون دلیل خواستار آن باشند! پس تنها شرطی که باقی می‌ماند این است که صادر کننده یا گیرنده چک به دلیل وارد کردن اطلاعات اشتباه در زمان ثبت چک، به دنبال حذف و لغو آن باشند.

اما با این حال اگر مشکل دیگری در رابطه با چک صیادی برایتان پیش آمده که فکر می‌کنید تنها راه آن حذف چک از سامانه است، می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید. همکاران من پس از دریافت اطلاعات لازم، بهترین راه حل ها را در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

مراحل حذف چک صیادی در سامانه صیاد

اگر این مقاله را از ابتدا با دقت مطالعه کرده باشید حتما متوجه شده اید که حذف چک صیادی در سامانه صیاد اصلا امکان پذیر نیست. پس قطعا مراحلی هم برای انجام این کار وجود ندارد یا بهتر است بگویم مراحلی که شما بتوانید با طی کردن آن ها چک صیادی ثبت شده را از سامانه حذف کنید، وجود ندارد.

اما برای حذف چک صیادی توسط کارمندان بانک، باید به یکی از شعب بانک صادر کننده چک مراجعه کنید. فقط هنگام مراجعه به بانک، حتما کارت شناسایی و لاشه چک را همراه داشته باشید. در غیر این صورت به درخواست شما رسیدگی نخواهد شد.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

نکاتی که قبل از کار با چک صیادی باید بدانید

با توجه به دشوار بودن حذف چک صیادی، بهتر است در زمان ثبت آن دقت داشته باشید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

اگر بانک صادر کننده دسته چک، در اپلیکیشن خود بخش ثبت چک صیادی را اضافه نکرده باشد یا اصلا اپلیکیشن نداشته باشد، بهترین راه این است که از اپلیکیشن های عمومی مثل آپ استفاده کنید.

برگشت کردن چک صیادی تنها در صورتی امکان پذیر است که چک توسط صادر کننده، ثبت شده باشد. بنابراین در صورت عدم ثبت چک در سامانه، در عین حال که بانک از دادن مبلغ چک خودداری خواهد کرد، حق برگشت زدن آن نیز از شما صلب می‌شود. پس در زمان گرفتن چک مطمئن شوید که صادر کننده، آن را ثبت کرده است.

البته اگر پس از مراجعه به بانک متوجه شدید که چک ثبت نشده، ابتدا این موضوع را به صادر کننده چک اطلاع دهید. اگر چنانچه باز هم اقدام به ثبت آن نکرد می‌توانید با عنوان کلاهبرداری از او شکایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره از طریق مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

 

سامانه فوری استعلام چک
مشاوره حقوقی ابطال دسته چک 
مشاوره حقوقی چک
مشاوره حقوقی چک و سفته 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.