قانون فسخ قرارداد اجاره خانه

قانون فسخ قرارداد اجاره خانه

قانون فسخ قرارداد اجاره خانه

قانون فسخ قرارداد اجاره نامه

فسخ قرارداد اجاره خانه چیست؟

بعد از انعقاد قرارداد، اجرای آن بر اساس مفاد مندرج در آن می باشد. اما گاهی اوقات طرفین بر اساس شرایطی که در قرارداد قرار می دهند این اختیار را دارند که قرارداد را فسخ نمایند. در قرارداد اجاره خانه هم موجر و هم مستاجر باید تا پایان مهلت تعیین شده پایبند به مفاد قرارداد باشند تنها در مواردی که قانون پیش بینی کرده است یا توافقی که طرفین انجام داده اند حق فسخ اجاره نامه وجود دارد. معنای لغوی فسخ، باطل کردن یا برهم زدن است معمولا این اتفاق در قراردادهایی رخ خواهد داد که به تایید دو طرف رسیده است و زیر آن را امضا زده اند اما بنابر دلایلی آن را باطل می کنند که به آن فسخ قرارداد گفته می شود. 

فسخ قرارداد اجاره

با توجه به اینکه بسیاری از مردم در خانه های استیجاری زندگی می کنند پرونده های حقوقی زیادی با موضوع فسخ قرارداد اجاره در مجامع قضایی وجود دارد اگر شما نیز در زمینه فسخ قرارداد اجاره سوالات حقوقی دارید یا می خواهید برای جلوگیری از ضرر و زیان با وکیل پایه یک متخصص در حوزه اجاره مشاوره حقوقی داشته باشید کافی است با وکلای مجرب موسسه حقوقی وکیل تلفنی ارتباط برقرار کنید تا در کمترین زمان ممکن بهترین راه حل حقوقی به شما ارائه داده شود.  

هزینه مشاوره حقوقی تلفنی فسخ قرارداد

فرق فسخ قرارداد اجاره منزل مسکونی با اقاله آن

فسخ یعنی یکی از طرفین، قرارداد را برهم بزند و درخواست فسخ قرارداد داشته باشد. در فسخ قرارداد نیازی به رضایت طرف مقابل نخواهد بود. اما در اقاله بر هم زدن  قرارداد اجاره با توافق طرفین اتفاق خواهد افتاد. بر اساس ماده 284 قانون مدنی « اقاله به هر لفظ یا فعلی واقع میشود که دلالت بر بهم زدن معامله کند.» اما پیشنهاد می شود اقاله تنظیم و مکتوب شود.  در زمان عقد اجاره نامه لازم است تمام جوانب را در نظر بگیرید و تمام شرط هایی که برای شما دارای اهمیت است را به صورت مکتوب در آن درج کنید. در دعاوی مرتبط با فسخ قرارداد آن چیزی که برای دادگاه ملاک است اجاره نامه رسمی یا غیر رسمی است. اگر شرطی را به صورت شفاهی بیان کرده باشید بعدا اثبات آن در دادگاه بسیار مشکل خواهد بود و ممکن است نتوانید به نتیجه مطلوب برسید.

سریعترین روش برای فسخ قرارداد اجاره خانه

مسائل مربوط به فسخ قرارداد اجاره و جزئیات آن از لحاظ حقوقی دارای پیچیدگی های خاصی است. اگر فرد به تنهایی بخواهد در دادگاه شرایط لازم را برای فسخ مطرح کند احتمال اینکه فسخ قرارداد اجاره وارد پروسه طولانی شود وجود دارد. برای فسخ قرارداد باید تمامی شرایط قانونی و توافقاتی که انجام گرفته است را در نظر گرفت. اگر می خواهید فسخ قرارداد اجاره را با سریعترین روش انجام دهید قبل از طرح دعوی حتما مشاوره حقوقی در این زمینه انجام دهید. مشاوره حقوقی با وکیل متخصص در این حوزه به شما کمک خواهد کرد تا سریعترین روش را برای فسخ قرارداد انتخاب کنید. شاید اصلا شما شرایط ابطال فسخ قرارداد را نداشته باشید و بیهوده مراحل دادگاهی را طی کنید و در نهایت نتیجه ای از طرح دعوا نگیرید. 

وکیل متخصص در این حوزه به دلیل اینکه پرونده های زیادی را وکالت کرده است تجربه کافی را به دست آورده و قبل از آغاز دعوی نتیجه را پیش بینی خواهد کرد و اطلاعات تاثیرگذاری را در اختیار موکل خواهد گذاشت. برای فسخ قرارداد باید شرایط قانونی وجود داشته باشد مشاوران حقوقی راهنمایی های لازم را در اختیار مشاوره گیرنده قرار خواهد داد تا بتواند نتیجه مطلوبی را به دست بیاورد.

مشاوره حقوقی قرارداد اجاره

فسخ قرارداد اجاره در دادگاه انجام می شود یا شورای حل اختلاف

در ارتباط با اختلافات در قرارداد اجاره تنها رسیدگی به اختلاف تخلیه بر عهده شورای حل اختلاف است و رسیدگی به مابقی دعاوی در قرارداد اجاره از جمله فسخ قرارداد به عهده دادگاه است. در بند 2 ماده 11 قانون شوراهای حل اختلاف به این موضوع به صراحت اشاره شده است. برای فسخ قرارداد یکی از طرفین تصویری از قرارداد اجاره را به همراه شرایط قانونی برای ابطال را در دادخواستی از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت و در دادگاه بدوی به آن رسیدگی خواهد شد. اگر یکی از طرفین به قراری که در این رابطه صادر می شود اعتراضی داشته باشند پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال خواهد شد. 

موسسه حقوقی وکیل تلفنی این امکان را فراهم کرده است که کاربران با پرداخت هزینه کم مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری را در هر زمینه ای انجام دهند یکی از روش های پرطرفدار برای ارتباط با وکیل مشاوره حقوقی آنلاین است که از طریق پیام رسان واتساپ نیز امکان پذیر است.

موارد فسخ قرارداد اجاره خانه

•    در قرارداد اجاره مالک یا کسی که مالی را اجاره می دهد باید عین آن را که در قرارداد اشاره شده است به مستاجر تسلیم کند اگر چنین اتفاقی نیفتاد و موجر با اجبار هم عین مستاجره را تحویل نداد مستاجر حق فسخ قرارداد را دارد.

•    اگر عیبی در عین مستاجره وجود داشته باشد مستاجر می تواند با استناد به خیار عیب اجاره را فسخ نماید. 

•    اگر خانه نیاز به تعمیر داشته باشد و اگر تعمیر نکردن آن موجب ضرر به موجر باشد و در زمان تعمیرات مستاجر نتواند از خانه استفاده کند حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

•    در صورتی که در قرارداد اجاره مستاجر حق فسخ را برای خود شرط کرده باشد.

•    در حالتی که مستاجر منزل مسکونی که به اجاره گرفته است تبدیل به باشگاه ورزشی کند موجر حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. همچنین اگر موجر در زمانی که ملک را به فرد دیگری اجاره داده است بخواهد خانه را بفروشد و این را نیز در قرارداد شرط کرده باشد حق فسخ قرارداد را با مستاجر خواهد داشت.

•    در صورتی که در قرارداد اجاره اشاره شده باشد که مستاجر حق ندارد خانه را به کس دیگری اجاره دهد موجر می تواند از طریق دادگاه تقاضای فسخ قرارداد را داشته باشد.

•    اگر مستاجر از پرداخت اجاره بها به مدت امتناع کند قرارداد فسخ خواهد شد. 

استرداد مبیع(مال فروخته شده)
مشاوره حقوقی تخلیه فوری مستاجر
مشاوره حقوقی فسخ معامله
درباره ما

سوالات رایج

+ در صورت فسخ قرارداد اجاره کمیسیون را کدام طرف می پردازد؟

اگر در قرارداد شرط شده باشد طرفی که قرارداد را فسخ می کند باید کمیسیون را بپردازد.

+ در چه شرایطی مستاجر باید ضرر و زیان بپردازد؟

در شرایطی که با تاخیر اجاره پرداخت شود یا اینکه از منزل مسکونی اجاره شده برای کاربری دیگری استفاده شود.

+ مستاجر چگونه می تواند قرارداد را فسخ کند؟

در صورتی که مالک عین ملک مندرج در قرارداد اجاره را تحویل مستاجر ندهد یا ملک معیوب باشد.

+ اگر در قرارداد اجاره خساراتی شامل یکی از طرفین شود این خسارات چگونه محاسبه می شود؟

از طریق کارشناس خسارات وارد شده محاسبه می شود.

+ برهم زدن قرارداد در اقاله چگونه است؟

قرارداد اجاره با رضایت طرفین برهم زده خواهد شد.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

بعد از انعقاد قرارداد، اجرای آن بر اساس مفاد مندرج در آن می باشد. اما گاهی اوقات طرفین بر اساس شرایطی که در قرارداد قرار می دهند این اختیار را دارند که قرارداد را فسخ نمایند. در قرارداد اجاره خانه هم موجر و هم مستاجر باید تا پایان مهلت تعیین شده پایبند به مفاد قرارداد باشند تنها در مواردی که قانون پیش بینی کرده است یا توافقی که طرفین انجام داده اند حق فسخ اجاره نامه وجود دارد. معنای لغوی فسخ، باطل کردن یا برهم زدن است معمولا این اتفاق در قراردادهایی رخ خواهد داد که به تایید دو طرف رسیده است و زیر آن را امضا زده اند اما بنابر دلایلی آن را باطل می کنند که به آن فسخ قرارداد گفته می شود.


راضیه دهقان

سلام و عرض ادب خدمت کاربران وکیل تلفنی در زمان عقد اجاره یا حتی فسخ چه از جانب موجر و چه از جانب مستاجر نیاز هست با وکیلی که در زمینه موجر و مستاجر مجرب میباشد مشاوره تلفنی یا حضوری و یا آنلاین دریافت کنید تا از قوانین موجر و مستاجر مطلع باشد .


سهند مهدی پور

سلام در قرارداد اجاره مالک یا کسی که مالی را اجاره می دهد باید عین آن را که در قرارداد اشاره شده است به مستاجر تسلیم کند اگر چنین اتفاقی نیفتاد و موجر با اجبار هم عین مستاجره را تحویل نداد مستاجر حق فسخ قرارداد را دارد


Mohamad sheykhi

یکی از راه های انحلال و خاتمه دادن قرارداد، فسخ قرارداد خواهد بود. زمانی بحث فسخ قرارداد مطرح می شود که عقد لازم باشد. عقد لازم عقدی است که طرفین بعد از انعقاد آن حق برهم زدن آن را نخواهند داشت مگر زمانی که طرفین بخواهند با توافق یکدیگر قرارداد را برهم بزنند یا شرایط فسخ قرارداد وجود داشته باشد. عقد بیع (خرید و فروش)، عقد صلح یا عقد اجاره جزء عقود لازم هستند. عقد لازم در مقابل عقد جایز مانند عقد وکالت قرار دارد. عقد جایز عقدی است که هر یک از طرفین هر زمانی که بخواهند می توانند آن را برهم بزنند. بنابراین از شرایط فسخ قرارداد این است که عقد لازم باشد و در عقد جایز بحث فسخ قرارداد مطرح نخواهد شد. یکی دیگر از شرایط فسخ معامله یا قرارداد این است که زمانی یک قرارداد یا معامله قابل فسخ است که یا طرف قرارداد به موجب قانون حق فسخ قرارداد را داشته باشد یا حق فسخ در قرارداد تصریح شده باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم. شرایط فسخ قرارداد انواع فسخ قرارداد موجبات فسخ قرارداد یا به موجب تصریح در قرارداد است و یا به موجب حکم قانون که هریک به اختصار بیان می شود: - فسخ قرارداد به موجب تصریح حق فسخ در قرارداد: طرفین قرارداد این امکان را دارند که درضمن قرارداد و یا خارج از آن برای خود یا شخص ثالث، حق فسخ قرارداد در نظر بگیرند. برای مثال در معامله یک واحد آپارتمان شرط شود که هر یک از طرفین معامله مدت یک ماه از عقد قرارداد اگر تمایل داشته باشند معامله را فسخ نمایند، که به استناد ماده 399 قانون مدنی به این عمل خیار شرط گفته می‌شود. در این خصوص می بایست مدت زمان فسخ در قرارداد تعیین شود در غیر این‌صورت باید توجه داشت که اگر زمان مشخص نشود هم شرط و هم بیع باطل خواهد بود. البته طرفین قرارداد می توانند در قرارداد تنظیمی به تصریح حق فسخ در زمانی که هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل ننمودند، بپردازند برای مثال اگر ظرف یکماه از تاریخ سررسید مبلغ معامله به فروشنده پرداخت نشود و یا ظرف یکماه از تاریخ تحویل ملک که در قرارداد قید شده ملک به خریدار تحویل داده نشود حق فسخ قرارداد برای شخص ذی نفع وجود داشته باشد. - فسخ قرارداد به موجب حکم قانون: در برخی موارد با توجه به ضرر و زیانی که ممکن است به طرفین معامله وارد شود، قانون به طور مستقیم به طرفین حق فسخ قرارداد را داده است. برای مثال شخصی اتومبیلی را خریداری می‌کند و بعد از مدتی متوجه عیب فاحش در اتومبیل می‌شود، در این شرایط خریدار با توجه به قانون، حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. زمانی که فسخ قرارداد به حکم قانون به شخص اعطا شود نیاز به تصریح آن در قرارداد نخواهد بود.


بهاره توکلی پور

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان موسسه وکیل تلفنی کار بسیار ارزشمندی را در دوران بیماری انجام دادن و سبب صرفه جویی در هزینه ها و وقت مردم شدن ونیاز به مراجعه حضوری رو به حداقل رساندند،پیشنهادمیکنم مردم حتما از این حرکت خیروخوب استفاده کنندوبه وکلای مجرب موسسه مراجعه کنند باتشکر


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ انسان یک موجود اجتماعی است و به فراخور اوضاع و احوال زندگی و نیاز های خود در جامعه ، قرارداد های متفاوتی را منعقد می کند ، مانند قرارداد خرید خودرو و خانه ،مشارکت و استفاده از سرمایه دیگران یا قرارداد اجاره ملک . هر کام از این قرارداد ها برای اینکه تحت چتر حمایت قانون و حاکمیت قرار گیرد نیازمند رعایت یک سری از اصول و چهارچوب های ذکر قانونی می باشد. همان طور که می دانیم قرارداد های اجاره زیادی در جامعه امروز ما منعقد می گردد که محدود به اجاره منزل نیستند، مانند قرادادهای اجاره مغازه، زمین کشاورزی و یا حتی انسان. برای اینکه یک قرارداد اجاره در شرایط درست و اصولی خود منعقد گردد نیاز به دقت و هوشیاری فراوانی وجود دارد چرا که در بسیاری از موارد، بعلت عدم پیش بینی درست از شرایط، یکی از طرفین قرارداد متضرر می گردد اما چون اجاره نامه خود را به درستی منعقد نکرده اجاره فسخ نداشته و نمی تواند حق خود را به طور کامل استیفا نماید ، مواردی مانند حوادث قهریه، آتش سوزی ، سرقت، فوت یکی از طرفین ، وجود اشکال غیر قابل رفع در ملک و ... همگی از جمله اموری می باشد که باید قبل از انعقاد قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر درباره آن تصمیم گیری شود تا بعد از رخ دادن حوادث احتمالی یا تعدی یکی از طرفین در مفاد قرارداد بتوان آن را فسخ یا اقاله کرده و حق خود را به صورت کامل مطالبه نمود . پس پیش از انعقاد هر قراردادی از وکلای مجرب و کارکشته کمک بگیرید تا با آسودگی کامل زیر برگه آن را امضا نمایید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام فسخ یعنی یکی از طرفین، قرارداد را برهم بزند و درخواست فسخ قرارداد داشته باشد. در فسخ قرارداد نیازی به رضایت طرف مقابل نخواهد بود. اما در اقاله بر هم زدن قرارداد اجاره با توافق طرفین اتفاق خواهد افتاد. بر اساس ماده 284 قانون مدنی « اقاله به هر لفظ یا فعلی واقع میشود که دلالت بر بهم زدن معامله کند.» اما پیشنهاد می شود اقاله تنظیم و مکتوب شود. در زمان عقد اجاره نامه لازم است تمام جوانب را در نظر بگیرید و تمام شرط هایی که برای شما دارای اهمیت است را به صورت مکتوب در آن درج کنید. در دعاوی مرتبط با فسخ قرارداد آن چیزی که برای دادگاه ملاک است اجاره نامه رسمی یا غیر رسمی است. اگر شرطی را به صورت شفاهی بیان کرده باشید بعدا اثبات آن در دادگاه بسیار مشکل خواهد بود و ممکن است نتوانید به نتیجه مطلوب برسید.


محمد

سلام اگر مستاجر خلاف آن چه که در اجاره نامه شرط شده است عمل نماید حق فسخ برای موجر ایجاد میشود.اقاله قرارداد منوط به رضایت طرفین است


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.