آشنایی با اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی

آشنایی با اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی

آشنایی با اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی

اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی شامل چه مواردی می شود؟ مهریه چیست؟ منظور از توقیف اموال چیست؟ چه روش هایی برای توقیف اموال وجود دارد؟ اموال غیر قابل توقیف برای وصول مهریه شامل چه مواردی می شود؟ مطالبه مهریه همواره یکی از پرتکرارترین مسائل حقوقی در سیستم قضایی ایران می باشد. به دلیل پیچیدگی های موجود در اینباره نیاز است تا افراد اطلاعات حقوقی کافی داشته باشند تا بتوانند با سپری کردن مسیری کوتاه به حق خود دست پیدا کنند. به همین جهت در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی تصمیم گرفته ایم تا شما را با اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی آشنا کنیم. با این هدف که بتوانیم به سوالات گسترده شما عزیزان در این حوزه پاسخ دهیم و گره ای از مشکلاتتان باز کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

مهریه چیست؟

در نخستین گام برای آشنایی بهتر با اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی بایستی با تعریف دقیق مهریه آشنایی پیدا کنیم. عقد نکاح را می توان قراردادی میان زن و مرد دانست که آثار مالی و غیر مالی متعددی را برای آن ها در پی دارد. حال یکی از مواردی که موجب اعتبار نکاح می شود، مهریه است.

اهمیت تعیین مهریه به قدری زیاد است که اگر طرفین در حین ازدواج آن را مشخص نکنند. بعدا با توجه به خصایص زن برای او مهرالمثل تعیین می باشد. جالب است بدانید که زوجه بلافاصله پس از جاری شدن صیغه نکاح می تواند مهریه خود را از زوج مطالبه نماید. در واقع برخلاف باور عموم افراد جامعه تنها با طلاق زن مستحق دریافت مهریه نمی شود و این دیدگاه به طور کلی اشتباه است. جهت آشنایی بیشتر با انواع مهریه و موضوعات پیرامون آن می توانید همین حالا از طریق  مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان  با ما ارتباط بگیرید.

 

 

 

توقیف اموال برای مهریه

 

 

منظور از توقیف اموال چیست؟

حال که با تعریف مهریه آشنا شدیم، وقت آن رسیده تا جهت آشنایی بهتر با اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی به سوال توقیف اموال چیست؟ جوابی مناسب بدهیم. در اولین قدم زوجه و یا وکیل او بایستی به دفترخانه ای که عقد نکاح در حوزه آن انجام شده است، مراجعه کنند و درخواست مطالبه مهریه را مطرح نمایند. بعد از این اقدام سردفتر موظف است، درخواست مربوطه را به نشانی زوج بفرستد. زوجه در مرحله بعد با دریافت قبض ارسال اطلاعیه و همچنین اجرائیه و مدارکی همچون شناسنامه، سند ازدواج به اداره ثبت رجوع می کند. در این مرحله نسخه ای از اجرائیه برای زوج ارسال خواهد شد. همچنین به او مهلتی ده روزه برای پرداخت و یا معرفی مال داده می شود. حال اگر زوج در مهلت ذکر شده اقدام به پرداخت نکند، زن می تواند از طریق اداره ثبت، اموال او را توقیف نماید.

 

روش های توقیف اموال برای مطالبه مهریه

در مسیر معرفی اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی نیاز است تا بدانیم تا چه روش هایی برای توقیف اموال برای مطالبه مهریه وجود دارد؟ همانطور که از ابتدای مقاله تاکنون ذکر کردیم، می توان از طریق اداره ثبت اموال را توقیف کرد.محبوبیت این روش بسیار زیاد است. چرا که هزینه ای برای زوجه ندارد. به عبارتی دیگر در روش نامبرده تنها زوج بایستی هزینه ای تحت عنوان حق الاجرا بپردازد که تقریبا معادل پنج درصد مبلغ مورد اجرا می باشد. ولی در صورتی که زوجه تصمیم بگیرد از طریق دادگاه اقدام کند؛ علاوه بر اینکه زمانبر است، بایستی خود هزینه دادرسی را بپردازد. توجه داشته باشید که در روش توقیف اموال از طریق دادگاه اگر میزان مهریه کمتر از دویست میلیون ریال باشد، توسط شورای حل اختلاف پیگیری خواهد شد. اگر مبلغ بالاتر از مقدار ذکر شده باشد مرجع رسیدگی دادگاه خانواده است.

 

 

 

دادخواست استرداد جهیزیه
نمونه نظر داوری در پرونده طلاق از طرف زوجه
مدت زمان پرونده مهریه از صفر تا صد 
درباره ما 

 

 

 

در صورتی که سوالات بیشتری در مورد اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی دارید می توانید همین حالا با همکاران ما از طریق مشاوره حقوقی تلفنی در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی

اکنون نوبت آن فرا رسیده تا با اموال قابل توقیف برای وصول مهریه از طریق اداره اجرای اسناد رسمی آشنایی پیدا کنیم. به طور کلی زوجه می تواند تمامی اموال زوج را اعم از منقول و غیر منقول به میزان مهریه توقیف بنماید. در برخی از موارد زوج ممکن است طلبی از اشخاص ثالث داشته باشد، در این صورت نیز زوجه می تواند طلب وی را توقیف کند. همچین زن می تواند اموال همسر خود را که ضمن عقودی مثل عاریه، ودیعه، حبس و اجاره در اختیار دیگران قرار داده باشد، توقیف کند. به علاوه حساب بانکی و اوراق بهادار نیز جزو اموال مرد محسوب شده و قابل توقیف می باشند.

جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

 

 

مشاوره حقوقی اجرا گذاشتن مهریه

 

اموال غیر قابل توقیف برای وصول مهریه

در انتهای این مسیر لازم است تا اموال غیر قابل توقیف برای وصول مهریه را به شما عزیزان معرفی کنیم. به طور کلی زوجه می تواند تمامی اموال همسر خود را توقیف کند. ولی برخی از اموال در زمره مستثنیات دین به شمار می روند و قابل توقیف نیستند.

این موارد عبارتند از:

  • منزل مسکونی مورد استفاده و اثاثیه موجود در آن.
  • آذوقه موجود به قدر احتیاج برای زوج و افرادی که تحت تکفل او می باشند.
  • ابزار مورد نیاز برای کسب و پیشه.
  • کتب علمی و ابزار تحقیقاتی.
  • تلفن مورد استفاده زوج.
  • مبلغی که ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می شود.

توجه داشته باشید که نمی توان به طور کلی گفت که در هیچ شرایطی اموال ذکر شده قابل توقیف نیستند. یعنی در برخی موارد می توان در باب مستثنیات دین نیز قائل به استثنا شد. برای مثال در صورتی که منزل مورد استفاده زوج به دلیل قرار گرفتن در طرح های عمرانی تبدیل به وجه نقد شود، در حکم مطالبات پولی است و می توان آن را توقیف کرد. جهت آگاهی بیشتر بر روی این موارد و استثنائات مربوط به آن می توانید همین حالا از طریق  مشاوره حقوقی  با متخصصان ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب لیست اموال قابل توقیف برای مهریه شامل تمامی اموال منقول و غیر منقول از جمله، زمین، خانه، اتومبیل، سهام، سپرده بانکی و مطالبات زوج از اشخاص ثالث می باشد. در پاسخ به این سوال که کدام اموال قابل توقیف نیست؟ باید گفت که اموال نام برده شده در ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی از جمله خط تلفن همراه، مسکن مورد نیاز زوج، ابزار کار و ودیعه ای که زوج بابت عقد اجاره به موجر پرداخته، اموال غیر قابل توقیف بابت مهریه می باشند.


احتشام

با سلام برای توقیف اموال برای مهریه از طریق اجرای ثبت، متقاضی باید به دفتر خانه محل اجرای عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه نماید. سردفتر این درخواست را به آخرین نشانی تعیین شده برای زوج در سند ازدواج ارسال کرده و زوجه را به اداره ثبت مربوطه برای تشکیل پرونده هدایت می کند.


دانیال جمشیدی پور

برای وصول مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه یا وکیل وی باید به همراه داشتن اصل سند ازدواج و مدارک شناسایی، به دفترخانه ای که عقد نکاح در آن جاری شده است مراجعه کند. 


قاسم رفعتی

توقیف اموال برای دریافت مهریه از طریق اجرای دادگاه و مطالبه مهریه از طریق دادگاه، تنها زمانی امکان پذیر می باشد که روند توقیف اموال از طریق اجرای ثبت به پایان رسیده و مالی از شوهر برای توقبف پیدا نشود. در این صورت، زوجه می تواند با اخذ گواهی مربوطه از اداره ثبت، برای وصول مهریه از طریق اجرای دادگاه اقدام نماید. 


ف م

برای مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت، لازم است زوجه به اداره ثبت مراجعه کند و از طریق اداره ثبت به دفترخانه‌ای که عقد در آن جاری شده مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه برای مهریه نماید. پس از صدور اجراییه، سردفتر آن را به آدرس زوج ارسال می‌کند و برای پرداخت مهریه یا ارائه لیست اموال به وی 10 روز مهلت می‌دهد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان طور که می دانیم به مجرد عقد نکاح، زن مالک مهریه شده و می تواند هر تصرفی را که بخواهد در آن مهریه انجام دهد از جمله اینکه به محض وقوع عقد نکاح زن می تواند تمام مهریه خود را از شوهر مطالبه کرده ولو اینکه نزدیکی میان آن ها انجام نگرفته و زن هنوز به خانه شوهر نرفته باشد. لیست اموال قابل توقیف برای مهریه شامل تمامی اموال منقول و غیر منقول از جمله، زمین، خانه، اتومبیل، سهام، سپرده بانکی و مطالبات زوج از اشخاص ثالث می باشد. در پاسخ به این سوال که کدام اموال قابل توقیف نیست؟ باید گفت که اموال نام برده شده در ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی از جمله خط تلفن همراه، مسکن مورد نیاز زوج، ابزار کار و ودیعه ای که زوج بابت عقد اجاره به موجر پرداخته، اموال غیر قابل توقیف بابت مهریه می باشند. مسئله ای که زن در مطالبه مهریه با آن رو به رو است آن است که مرد معمولا با اطلاع از اینکه زوجه قصد مطالبه و وصول مهریه خود را دارد اقدام به انتقال آن اموال به اقوام و نزدیکان خود می کند و در نتیجه تلاش زن برای دریافت تمام مهریه اش با مشکلاتی رو به رو می شود؛ بنا بر این باید با دقت فراوان نسبت به این امور اقدام نموده و زمام کار را به وکلای موسسه وکیل تلفنی سپرد.


بهنام رحمانی فرد

با سلام برای مطالبه مهریه وجود دارد؟ همانطور که از ابتدای مقاله تاکنون ذکر کردیم، می توان از طریق اداره ثبت اموال را توقیف کرد.محبوبیت این روش بسیار زیاد است. چرا که هزینه ای برای زوجه ندارد. به عبارتی دیگر در روش نامبرده تنها زوج بایستی هزینه ای تحت عنوان حق الاجرا بپردازد که تقریبا معادل پنج درصد مبلغ مورد اجرا می باشد. ولی در صورتی که زوجه تصمیم بگیرد از طریق دادگاه اقدام کند؛ علاوه بر اینکه زمانبر است، بایستی خود هزینه دادرسی را بپردازد. توجه داشته باشید که در روش توقیف اموال از طریق دادگاه اگر میزان مهریه کمتر از دویست میلیون ریال باشد، توسط شورای حل اختلاف پیگیری خواهد شد


رحمنی

برخی از اموال در زمره مستثنیات دین به شمار می روند و قابل توقیف نیستند. این موارد عبارتند از: منزل مسکونی مورد استفاده و اثاثیه موجود در آن.آذوقه موجود به قدر احتیاج برای زوج و افرادی که تحت تکفل او می باشند.ابزار مورد نیاز برای کسب و پیشه.کتب علمی و ابزار تحقیقاتی.تلفن مورد استفاده زوج.مبلغی که ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می شود.


قجری

آزاده برای توقیف اموال برای مهریه از طریق اجرای ثبت، متقاضی باید به دفتر خانه محل اجرای عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه نماید. سردفتر این درخواست را به آخرین نشانی تعیین شده برای زوج در سند ازدواج ارسال کرده و زوجه را به اداره ثبت مربوطه برای تشکیل پرونده هدایت می کند در برخی از موارد زوج ممکن است طلبی از اشخاص ثالث داشته باشد، در این صورت نیز زوجه می تواند طلب وی را توقیف کند. همچین زن می تواند اموال همسر خود را که ضمن عقودی مثل عاریه، ودیعه، حبس و اجاره در اختیار دیگران قرار داده باشد، توقیف کند. به علاوه حساب بانکی و اوراق بهادار نیز جزو اموال مرد محسوب شده و قابل توقیف می باشند.


راضیه دهقان

سلام وقت بخیر پرداخت مهریه بر عهده زوج میباشد در صورت امتناع پرداخت در حق زوجه پس از گرفتن اجرئیه از دفتر ازدواج میتواند در اداره ثبت توقیف اموال انجام شود


مهران رمضان پناه

سلام؛ لیست اموال قابل توقیف برای مهریه بر طبق روال جاری شامل تمام اموال منقول و غیرمنقول از جمله خودرو، سهام، زمین شهری و روستایی، آپارتمان، خانه ویلایی، سپرده بانکی، حقوق کارمندی، مطالبات زوج از اشخاص دیگر که قابل اثبات باشد، خط تلفن و غیره را با تشخیص مراجع قضایی در بر می گیرد.


M.j sheykhi

به طور کلی زوجه می تواند تمامی اموال زوج را اعم از منقول و غیر منقول به میزان مهریه توقیف بنماید. در برخی از موارد زوج ممکن است طلبی از اشخاص ثالث داشته باشد، در این صورت نیز زوجه می تواند طلب وی را توقیف کند. همچین زن می تواند اموال همسر خود را که ضمن عقودی مثل عاریه، ودیعه، حبس و اجاره در اختیار دیگران قرار داده باشد، توقیف کند. به علاوه حساب بانکی و اوراق بهادار نیز جزو اموال مرد محسوب شده و قابل توقیف می باشند.


آزاده

برای توقیف اموال برای مهریه از طریق اجرای ثبت، متقاضی باید به دفتر خانه محل اجرای عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه نماید. سردفتر این درخواست را به آخرین نشانی تعیین شده برای زوج در سند ازدواج ارسال کرده و زوجه را به اداره ثبت مربوطه برای تشکیل پرونده هدایت می کند


محمد مومنی

برای وصول مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه یا وکیل وی باید به همراه داشتن اصل سند ازدواج و مدارک شناسایی، به دفترخانه ای که عقد نکاح در آن جاری شده است مراجعه کند. در صورت عدم پرداخت مهریه توسط زوج، مامور اجرا اقدام به توقیف اموال وی و فروش آنها برای پرداخت مهریه می کند.


وحید فراست

اموال قابل توقیف زوج هر اموال منقول و غیرمنقولی بغیر از مستثنیات دین می باشد


مجید شیخی

با سلام ب نظره بنده اولین قدم زوجه و یا وکیل او بایستی به دفترخانه ای که عقد نکاح در حوزه آن انجام شده است، مراجعه کنند و درخواست مطالبه مهریه را مطرح نمایند. سردفتر موظف است، درخواست مربوطه را به نشانی زوج بفرستد. زوجه در مرحله بعد با دریافت قبض ارسال اطلاعیه و همچنین اجرائیه و مدارکی همچون شناسنامه، سند ازدواج به اداره ثبت رجوع می کند. همچنین به زوج مهلتی ده روزه برای پرداخت و یا معرفی مال داده می شود. حال اگر زوج در مهلت ذکر شده اقدام به پرداخت نکند، زن می تواند از طریق اداره ثبت، اموال او را توقیف نماید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.