مشاور حقوقی در خصوص شیربها

مشاور حقوقی در خصوص شیربها

مشاور حقوقی در خصوص شیربها

 

مشاور حقوقی در خصوص شیربها

ازدواج در هر کشوری مناسبات مخصوص به خود را دارد و برنامه های هر زوجی برای برگزاری مراسم ازدواج، متناسب با سنت و فرهنگ هر شهر و کشوری است که در آن بزرگ شده است. گاهی، بعضی از این مناسبات ملی است و تمام زوج ها آن را انجام می دهند، گاهی نیز اختیاری بوده و هر زوجی بنابر نیاز و علاقه ای که به آن فرهنگ یا سنت دارد آن را اجرا می کند. یکی از قدیمی ترین سنت های ایرانی نیز سنت پرداخت شیربها به عروس خانم می باشد.

این سنت برگرفته از اسلام و زمان های بسیار دور است، اگرچه در حال حاضر اکثر مناطق، انجام آن را واجب نمی دانند اما بسیاری از خانواده ها هنوز هم به پرداخت شیربها اعتقاد کامل دارند و انجام آن را یکی از مهم ترین لزومات برگزاری مراسم ازدواجِ میان دو زوج می دانند.

در ایران برای پرداخت شیربها قوانین مختلفی وجود دارد که قرار است در این مقاله به آن ها اشاره کنیم. مشاوره حقوقی در زمینه ی پرداخت شیربها می تواند موضوع مهمی برای خانواده هایی باشد که تا به حال این موضوع را از نظر حقوقی و قانونی بررسی نکرده اند، پس اگر اطلاع از این موضوع برای شما نیز جالب است با ادامه ی این مقاله همراه باشید.

مشاوره حقوقی شیر بها

شیربها چیست؟

در فرهنگ ایرانی داماد قبل از جاری شدن خطبه ی عقد ملزم به پرداخت مبلغی معین به خانواده ی عروس می باشد که این مبلغ همان شیربها است.

نکته ای که درباره ی پرداخت شیربها وجود دارد این است که این فرهنگ در تمام شهرهای ایران انجام نمی شود و تنها عده ای از خانواده ها این سنت را تا به الان ادامه دادند.

همچنین شیربها به معنای مهریه نیست زیرا مهریه موضوعی کاملا متفاوت است و این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. قوانین خاصی برای تعیین این مبلغ وجود ندارد و این موضوع کاملا توافقی و بین دو خانواده ی عروس و داماد است، برای مثال گاهی داماد به عنوان شیربها خرید تعدادی از وسایل عروس را به عهده می گیرد گاهی نیز مبلغ مورد نظر خانواده ی عروس را پرداخت می کند.

شیربها همان مهریه است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، بحث شیربها با مهریه متفاوت است، مهریه به عنوان مهم ترین حق عروس در ازدواج تلقی شده و در هر شرایطی داماد ملزم به پرداخت آن است، اما پرداخت هزینه به خانواده ی عروس از طرف داماد موضوعی کاملا توافقی میان دو خانواده محسوب می شود و پرداخت آن برای داماد ضرورتی ندارد.

همانطور که پیش از این گفتیم، این روزها پرداخت شیربها در بسیاری از خانواده ها فرهنگی منسوخ شده است و انجام آن هیچ ضرورتی ندارد، حتی گاهی بسیاری از زوج های امروزی این موضوع را تا به حال نشنیده و از آن اطلاعی ندارند. اصلِ پرداختِ مبلغِ توافقی بین خانواده ها قبل از جاری شدن خطبه ی عقد تنها برای ازدواج آسان تر میان دو فرد است؛ جالب است بدانید در اسلام نیز پرداخت این مبلغ الزامی نیست و انجام آن به عهده ی خانواده ها گذاشته شده است. اما پرداخت مهریه در هر دو فرهنگِ اسلامی و ایرانی برعهده ی داماد بوده و مسئله ی بسیار مهمی است.

به خاطر داشته باشید اگر شما به عنوان داماد با خانواده ی عروس قرار گذاشته اید که پیش از عقد هزینه ای را به ان ها پرداخت کنید، در واقع دارید شیربهای عروس را می دهید و مهریه عروس خانم را نیز جداگانه باید پرداخت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از مشاور حقوقی آنلاین کمک بخواهید.

وضعیت شیربها بعد از جدایی در دوران عقد:

اگر زوجی در زمان عقد تصمیم به جدایی بگیرند و از قبل داماد شیربهای عروس را پرداخت کرده باشد، داماد می تواند مبلغ پرداخت شده را از خانواده ی عروس طلب کند.

به طور کلی در قوانین حقوقی ایران، اصلی برای پرداخت شیربها ثبت نشده و اجرای این سنت کاملا برعهده ی خانواده ها است، یعنی در هیچ جای قوانین حقوقی ذکر نشده که داماد باید به خانواده ی عروس هزینه ای بدهد؛ اما اگر داماد این سنت را به جا بیاورد و به هر دلیلی این ازدواج در زمان عقد به جدایی برسد می تواند هزینه ی پرداخت شده به خانواده ی عروس را طلب کند و خانواده ی عروس نیز ملزم به پرداخت این مبلغ هستند.اما پرداخت مهریه در هر شرایطی، حتی جدایی در زمان عقد نیز به عهده ی داماد می باشد.

آیا می شود شیربها را به اجرا گذاشت؟

به اجرا گذاشتن شیربها از طرف عروس تنها در صورتی درست است که طبق توافقات بین دو خانواده، پرداخت آن از طرف داماد در هر شرایطی تایید شده باشد. اجرای قوانین درمورد این دست از پرونده ها تنها به مذاکرات انجام شده میان دو خانواده بستگی دارد و اگر از قبل ذکر شده باشد که داماد حتی در صورت جدایی نیز باید مبلغی را به عروس بدهد عروس می تواند برای گرفتن حق خود از اقدام کند و قاضی نیز در نهایت متناسب با قرارداد میان دو خانواده حکم آخر را صادر می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مشاورانِ مشاور حقوقی شبانه روزی مشورت کنید.

وکیل متخصص در حوزه ی شیربها:

اگر زمانی اختلافاتی میان زوج ها به وجود بیاید و تصمیم نهایی بر جدایی باشد بهترین راهنمای زوج ها در این امور یک وکیل مجرب است.

وکلا در هر زمینه ای که فعالیت می کنند باید در آن زمینه متخصص بوده و از ویژگی های عالی برخوردار باشند، در این قسمت به چند ویژگی مهم یک وکیل مجرب در زمینه ی طلاق و مسائل خانوادگی اشاره خواهیم کرد.

  1. وکیلی که قرار است شما را در مراحل طلاق و جدایی و دریافت شیربها و مهریه راهنمایی کند مانند یک مشاور برای شماست، به همین دلیل سعی کنید در مرحله ی اول کسی را به عنوان وکیل خود انتخاب کنید که کاملا با او احساس راحتی کرده و بتوانید به آسانی او را از شرایط زندگی خود مطلع کنید.
  2. صادق باشد و هر آنچه که لازم است قبل از تشکیلِ جلسه ی دادگاه با شما در میان بگذارد.
  3. تشکیل جلسه معارفه با موکل برای مطلع شدن کامل با شرایط فعلی موکل

آیا شیربها قانونی است؟

از نظر قانون پرداخت یا عدم پرداخت شیربها هیچ لزومی ندارد و قانون این امر را برعهده ی خانواده ی زوج ها قرار داده تا طبق رسم و رسومات و سنت های خود برای این موضوع تصمیم گیری کنند.

سخن پایانی:

در این مقاله سعی کردیم هرآنچه که لازم است درباره ی اصل پرداخت شیربها و تفاوت آن با مهریه در اختیار شما قرار دهیم، اگر سوالات بیشتری در این زمینه دارید می توانید با مشاوران حقوقی آنلاینhttps://vakiltel.com/register/singup/User درمیان بگذارید و پاسخ سوالات خود را به طور دقیق و کامل دریافت کنید.  

آیا پرداخت شیربها در تمام شهرهای ایران اجرا می شود؟

آیا شیربها همان مهریه است؟

آیا پرداخت شیربها برای داماد ضرورت دارد؟

آیا پرداخت شیربها می تواند تضمینی بر خوشبختی عروس و داماد باشد؟


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام، در فرهنگ ایرانی داماد قبل از جاری شدن خطبه ی عقد ملزم به پرداخت مبلغی معین به خانواده ی عروس می باشد که این مبلغ همان شیربها است. نکته ای که درباره ی پرداخت شیربها وجود دارد این است که این فرهنگ در تمام شهرهای ایران انجام نمی شود و تنها عده ای از خانواده ها این سنت را تا به الان ادامه دادند. همچنین شیربها به معنای مهریه نیست زیرا مهریه موضوعی کاملا متفاوت است و این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. قوانین خاصی برای تعیین این مبلغ وجود ندارد و این موضوع کاملا توافقی و بین دو خانواده ی عروس و داماد است، برای مثال گاهی داماد به عنوان شیربها خرید تعدادی از وسایل عروس را به عهده می گیرد گاهی نیز مبلغ مورد نظر خانواده ی عروس را پرداخت می کند.


مینافراهانی

باسلام موضوع شیربها یکی از موضوعات ازدواجهای سنتی و قدیم است که هنوز در بعضی مناطق به آن پایبند هستند.در صورتی که بصورت تعهدی مکتوب تنظیم شده باشد که داماد چه مبلغی رو بعنوات شیربها بدهد باید آن را پرداخت کند و قابل مطالبه است و درصورت بهم خوردن ازدواج نیز از سوی داماد قابل استرداد است


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از تعاریفی که در خصوص جامعه ایرانی می شنویم ، سرزمین فرهنگ های ماندگار است . فرهنگ هایی که با توجه به قدمت کهن این آب و خاک، در جای جای ایران عزیز وجود دارد . سالهاست که اقوام مختلف این آب و خاک ، فرهنگ های خاص خود را داشته و گاهی این فرهنگ ها آنقدر مهم و زیبا هستند که جنبه جهانی پیدا می کنند که شاید بتوان سنت باستانی نوروز را یکی از این موارد دانست. یکی از سنت های مهم ایرانی در زمان ازدواج بحث شیربها می باشد که با توجه به تنوع فرهنگ ها و قومیت ها، معانی متفاوتی پیدا کرده است، گاهی این فرهنگ برای برخی خانواده ها انقدر مهم می باشد که آن را مکتوب کرده و تا آخر به این سنت پایبند می باشند. هرچند که نص قانونی صریحی در خصوص شیر بها وجود ندارد اما گره کار آنجایی رخ می دهد که مرد خانواده در زمان عقد یا پیش از آن ، هدایایی را به زوجه می دهد که نمی داند در زمان جدایی چه تکلیفی دارند و اگر این هدایا در جایی ثبت شده باشد باز هم شرایط متفاوت خواهد بود . این که عرف محل و تعارض آن با مواد قانونی چگونه حل می گردد یا لزوم پرداخت شیربها در جایی ثبت شده باشد و یا امثال آن ما را به این نکته رهنمون می سازد که بعد از مشورت با یک وکیل مجرب و آگاه بتوانیم تصمیم درستی در این خصوص اتخاذ نماییم.


بهزاد فولادی

با سلام و احترام شیربها یکی از فرهنگ های قدیمی ایرانی و اسلامی است که هنوز هم در برخی از مناطق کشور خصوصا روستاها وجود دارد در خصوص تحلیل حقوقی شیربها باید گفت شیربها توافقی است میان زوج و خانواده عروس که در صورت ثبوت این توافق از سوی زوج الازم الاجرا بوده و می بایست پرداخت شود.


سجاد جداخانلو

سلام وقت بخیر . مباحث حقوقی به ویژه بحث مهم خانواده از دیرباز موضوع پر اهمیتی در همه جوامع به خصوص در جامعه ما داشته است موضوعاتی از قبیل ازدواج و نکات آن مثل شیربها و جهیزیه و مهریه و حق طلاق و ... و حضانت و طلاق و ... . حتما این موضوع را که پیشگیری بهتر از درمان است را شنیده اید . به لحاظ منطقی و حقوقی بهتر است که زوجین قبل از انعقاد عقد مهم و حیاتی نکاح حتما با یک وکیل دادگستری مشاوره تخصصی داشته باشند تا به این نحو از بروز چالش ها و تنش ها در آینده جلوگیری کنند .


بهاره توکلی پور

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان موسسه وکیل تلفنی کار بسیار ارزشمندی را در دوران بیماری انجام دادن و سبب صرفه جویی در هزینه ها و وقت مردم شدن ونیاز به مراجعه حضوری رو به حداقل رساندند،پیشنهادمیکنم مردم حتما از این حرکت خیروخوب استفاده کنندوبه وکلای مجرب موسسه مراجعه کنند باتشکر


سهند مهدی پور

سلام شیربها به معنای مهریه نیست زیرا مهریه موضوعی کاملا متفاوت است و این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. قوانین خاصی برای تعیین این مبلغ وجود ندارد و این موضوع کاملا توافقی و بین دو خانواده ی عروس و داماد است


Mohamad sheykhi

شیربها مبلغی است که زوج (داماد) معمولا به صورت وجه نقد البته به علاوه ی مهریه باید به خانواده زوجه (عروس) بپردازد. پرداخت شیربها هیچ مبنای قانونی ندارد اگر زوج رضایتی در پرداخت آن نداشته باشد ، وجهی که به منظور شیربها در نظر گرفته شده است حرام است. موارد پرداخت شیربها شیربها از بقایای دورانی است که خانواده دختر ، او را به واسطه ازدواج می فروختند ولیکن امروزه ممکن است بعنوان جزیی از مهریه برای تهیه ی جهیزیه پرداخت گردد. می توان در مورد شیربها موارد زیر را در نظر گرفت ۱) هرگاه شیربها بعنوان مهریه در ضمن عقد شرط گردد و شوهر موظف به پرداخت آن به کسی غیر از وجه باشد ، در این صورت شرط باطل است و تعهدی برای شوهر در پرداخت شیربها نیست. ۲) هرگاه علاوه بر مهریه ، مالی برای پدر یا مادر و یا یکی از نزدیکان زوجه قرار داده شود ، در این صورت باید گفت مطابق نظریه های مشهود ، چنین شرطی باطل است و بر شوهر الزام آور نمی باشد. ۳) اگر مالی به صورت تبرعی (دادن وجه بدون چشم داشتی) و هدیه از طرف زوج به نزدیکان زوجه پرداخت شود. در این صورت وجه مذکور اشکالی ندارد اما اگروجه مذکور بالاجبار پرداخت شود برای رفع مزاحمت در این صورت گرفتن آن وجه حرام است و باید پس داده شود.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام نکته ای که درباره ی پرداخت شیربها وجود دارد این است که این فرهنگ در تمام شهرهای ایران انجام نمی شود و تنها عده ای از خانواده ها این سنت را تا به الان ادامه دادند. همچنین شیربها به معنای مهریه نیست زیرا مهریه موضوعی کاملا متفاوت است و این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. قوانین خاصی برای تعیین این مبلغ وجود ندارد و این موضوع کاملا توافقی و بین دو خانواده ی عروس و داماد است، برای مثال گاهی داماد به عنوان شیربها خرید تعدادی از وسایل عروس را به عهده می گیرد گاهی نیز مبلغ مورد نظر خانواده ی عروس را پرداخت می کند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.