مشاوره حقوقی آپارتمان اجاره ای

مشاوره حقوقی آپارتمان اجاره ای

مشاوره حقوقی آپارتمان اجاره ای

عدم تخلیه آپارتمان جاره ای توسط مستاجر پس از قرارداد

گاهی اوقات مستاجر بنا بر دلایلی مانند اینکه جای دیگری را پیدا نکرده قصد تخلیه ملک اجاره ای بعد از مهلت قرارداد را ندارد در چنین حالتی مالک با همراه داشتن سند مالکیت و سند اجاره نامه و یکی از دلایل تخلیه بر اساس ماده های 1 و 3 قانون 1376 یا ماده های 1 و 15 قانون 1362 و ماده 494 قانون مدنی اقدام به درخواست صدور حکم تخلیه آپارتمان اجاره ای می کند. مالک درخواست خود را تقدیم دادگاه یا شورا می کند و بعد از ارائه دلایل کافی برای گرفتن حکم تخلیه ملک اجاره ای که معمولا کمتر از یک هفته طول می کشد دستور تخلیه را می گیرد و مستاجر تا 24 ساعت بعد از صدور حکم تخلیه از آن باخبر می شود و حکم تخلیه به او ابلاغ می شود. مستاجر سه روز مهلت دارد ملک را تخلیه و نمی تواند به حکم هم اعتراض کند. نکته ای که باید به آن توجه شود بعد از اتمام مهلت قرارداد برای درخواست تخلیه ملک اجاره ای نیاز به فرستادن اظهارنامه برای مستاجر نیست.

رزرو فوری مشاوره حقوقی تلفنی

عدم استرداد ودیعه به مستاجر پس از تخلیه منزل

بعد از پایان قرارداد و تحویل منزل، موجر موظف است براساس قراردادی که در هنگام اجاره منزل منعقد شده ودیعه مستاجر را کامل استرداد کند. اگر موجر ودیعه را پس ندهد موجر می تواند دادخواست الزام موجر به استرداد ودیعه را تقدیم دادگاه نماید. مبلغ کمتر از 20 میلیون تومان در شورای حل اختلاف محل اقامت موجر و بیشتر از این مبلغ در دادگاه رسیدگی خواهد شد.مستاجر باید به همراه دادخواست، گواهی تحویل ملک و تحویل کلید را ارائه دهد و دادخواست را از طریق دفتر خدمات قضایی به ثبت برساند. دادگاه بعد از اطلاع به موجر اجرائیه صادر و پرونده را به اجرای احکام ارسال خواهد کرد. اگر موجر تا مدت 30 روز دادخواست اعسار تقدیم دادگاه نکند برای او حکم جلب را صادر و نسبت به توقیف اموال او اقدام خواهد کرد.  

مشاوره حقوقی برای قرارداد اجاره اپارتمان

شکایت از مستاجر به دلیل عدم پرداخت اجاره

اگر مستاجر نسبت به پرداخت اجاره تعلل کند و از پرداخت آن خودداری کند موجر می تواند با ارسال اظهارنامه از مستاجر بخواهد اجاره را پرداخت کند اگر ظرف مدت 10 روز مستاجر نسبت به پرداخت اجاره اقدام نکرد موجر می تواند درخواست وصول اجاره و تخلیه ملک را داشته باشد. اگر در طول سال موجر برای دریافت اجاره بیش از دو بار از اظهارنامه استفاده کند می تواند دستور تخلیه ملک را بگیرد.گاهی اوقات برخی افراد به دلیل ناتوانی مالی نیاز به مشاوره حقوقی رایگان دارند. افراد با انجام مشاوره حقوقی با وکیل مجرب اطلاعات حقوقی زیادی را دریافت می کنند.

اجبار مستاجر به تخلیه آپارتمان اجاره ای پیش از موعد اجاره نامه قانونی است؟

بر اساس قانون به اندازه مدت زمانی که در قرارداد اجاره ذکر شده است آپارتمان اجاره ای در اختیار مستاجر قرار دارد و موجر حق ندارد قبل از پایان زمان ذکر شده مستاجر را مجبور به تخلیه آپارتمان اجاره ای کند مگر اینکه در هنگام عقد قرارداد این نکته ذکر شده باشد که هر زمانی که موجر آپارتمان اجاره ای را لازم داشته باشد موجر آن را تخلیه کند.

شرایطی نیز در قانون برای تخلیه ملک پیش از موعد پیش بینی شده است به عنوان مثال بر اساس ماده 485 قانون مدنی اگر ملکی که در اجاره است نیاز به تعمیر داشته باشد و تاخیر در تعمیر آن ضرر زیادی به موجر وارد کند با درخواست موجر ملک باید تخلیه گردد. البته اگر مدت زمان زیادی از مدت اجاره باقی مانده باشد دادگاه دستور تخلیه موقت را صادر خواهد کرد.

مجازات اجاره دادن آپارتمان دیگران بدون اذن آنها

اگر فردی بدون اخذ اجازه کتبی یا شفاهی ملک متعلق به فرد دیگری را اجاره دهد بر اساس مواد قانون متهم به جرم انتقال مال غیر خواهد شد و بر اساس مواد قانونی کلاهبرداری مجازات خواهد شد. این عمل علاوه بر اینکه یک جرم خصوصی است بلکه دارای جنبه عمومی نیز خواهد بود. این به آن معنی خواهد بود حتی اگر شاکی نیز از شکایت خود گذشت کند جنبه عمومی آن توسط دادگاه پیگیری خواهد شد. این امکان توسط موسسه وکیل تلفنی فراهم شده است به صورت آنلاین از طریق وکیل 24 ساعته مشاوره با وکلای پایه یک دادگستری انجام شود همچنین افرادی که تمایل به مشاوره آنلاین دارند می توانند از طریق مشاوره واتس اپی سوالات و مشکل حقوقی خود را مطرح کنند.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری

 
مجازات ورود غیر قانونی موجر به آپارتمان اجاره ای

مالک زمانی که طبق قرارداد آپارتمان اجاره ای را به اجاره فرد دیگری در می آورد از آن لحظه به بعد بدون هماهنگی حق ورود به آن ملک را ندارد و مستاجر می تواند از ورود موجر به داخل ملک جلوگیری کند. اگر موجر بدون توجه به مستاجر حریم خصوصی را در نظر نگیرد و وارد ملک شود برابر با ماده 691 قانون مجازات اسلامی به یک تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.اگر مالک ملک را به فروش برساند و بخواهد ملک را به مشتری نشان دهد باید برای ورود از مستاجر اجازه بگیرد اگر مستاجر اجازه بازدید از ملک را ندهد موجر می تواند از طریق دادسرا اقدام کند و به همراه مامور تعیین شده توسط دادستان ملک را به مشتری نشان دهد.

شکایت از مستاجر به دلیل عدم تحویل کلید پس از تخلیه ملک

مستاجر بعد از پایان قرارداد موظف به تخلیه ملک و تحویل کلید به موجر است اگر مستاجر از تحویل کلید امتناع کند موجر از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه می تواند مستاجر را موظف به تحویل کلید نماید. البته موجر نیز باید کامل ودیعه مستاجر را بپردازد.اگر با مستاجر یا موجر خود دچار اختلاف هستید می توانید جهت انجام مشاوره تلفنی با وکیل ملکی از طریق موسسه حقوقی وکیل تلفنی اقدام کنید. با انجام مشاوره حقوقی ارزان و ضمانتی این امکان فراهم شده است در کمترین زمان  جواب سوالات حقوقی خود در حوزه ملکی را دریافت کنید.

سوالات رایج

+ دستور تخلیه برای چه ملکی صادر می شود؟

دستور تخلیه تنها برای ساختمانی که مسکونی باشد صادر خواهد شد. همچنین باید موضوع قرارداد منعقد شده اجاره باشد.

+ چه مرجعی می تواند حکم تخلیه را صادر کند؟

اگر ملک تجاری باشد دادگاه محل و اگر ملک مسکونی باشد شورای حل اختلاف محل حکم تخلیه را صادر خواهد کرد.

+ موجر بدون اجازیه مستاجر می تواند وارد آپارتمان اجاره ای شود؟

خیر، در صورتی که موجر بدون اجازه وارد آپارتمان اجاره ای شود برابر قانون مجازات خواهد شد.

+ اگر موجر از استرداد ودیعه خودداری کند چه اتفاقی می افتد؟

حکم جلب و توقیف اموال موجر صادر خواهد شد

+ چه نکاتی باید در قرارداد اجاره درج شود؟

مدت قرارداد، کاربری ملک، مقدار اجاره، میزان ودیعه از جمله موارد ضروری است که باید در قرارداد اجاره درج شود.


سوالات متداول

نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ با گسترش ساخت آپارتمان ها و سازه های چندین طبقه در کشور ، مسائل مربوط به اجاره این ساختمان ها هم نمود بیشتری پیدا کرده و در حال افزایش است. انسان های زیادی نیز وجود دارند که حاضرند خانه های ویلایی خود را اجاره داده و در برج ها و آسمان خراش های چندین طبقه ساکن شوند . با رشد این دیدگاه، شاهد وجود پرونده های زیادی در محاکم قضایی هستیم که بین مالکان ساختمان و مستاجرین آنها اختلافات فراوانی رخ می دهد و بدون دخالت قانون مشکل حل نمی گردد. این که طرفین چه اصولی را باید رعایت نمایند یا نوع بهره برداری از ملک به چه طریق باید باشد یا مساله استفاده از مشاعات ساختمان ،سرو صدای همسایگان و ... همگی از جمله مشکلاتی است که ساکنین یک ساختمان با آن درگیر می باشند. مساله ای هم که به ویژه در این ایام نمود فراوان پیدا کرده بحث افزایش اجاره بهای سالیانه است که موجر سعی برافزایش اجاره ملک به میزان داخواه خویش را دارد اما با مخالفت مستاجر و گاه قانون روبرو می گردد، اخیرا نیز مصوبه ای از سوی سران قوا به تصویب رسیده مبنی بر تمدید خودکار اجاره های سال 1400 به مدت یک سال دیگر همراه با تعیین سقف برای افزایش اجاره بها؛ باید دانست که تنها با کمک یک وکیل کاربلد در این امور می توان نسبت به احقاق حق خود بعنوان مستاجر یا موجر اقدام نموده و قراداد مناسب را منعقد نمود.


سحر نیک پور

بعد از پایان قرارداد و تحویل منزل، موجر موظف است براساس قراردادی که در هنگام اجاره منزل منعقد شده ودیعه مستاجر را کامل استرداد کند. اگر موجر ودیعه را پس ندهد موجر می تواند دادخواست الزام موجر به استرداد ودیعه را تقدیم دادگاه نماید. مبلغ کمتر از 20 میلیون تومان در شورای حل اختلاف محل اقامت موجر و بیشتر از این مبلغ در دادگاه رسیدگی خواهد شد.مستاجر باید به همراه دادخواست، گواهی تحویل ملک و تحویل کلید را ارائه دهد و دادخواست را از طریق دفتر خدمات قضایی به ثبت برساند. دادگاه بعد از اطلاع به موجر اجرائیه صادر و پرونده را به اجرای احکام ارسال خواهد کرد. اگر موجر تا مدت 30 روز دادخواست اعسار تقدیم دادگاه نکند برای او حکم جلب را صادر و نسبت به توقیف اموال او اقدام خواهد کرد.


بهاره توکلی پور

با سلام خدمت موسسه و همکاران وکیل تلفنی،ضمن تشکر از خدمات ارزندتان در این شرایط خاص و مشکل ساز بیماری به هموطنان عزیز پیشنهاد میکنم با توجه به بودجه بسیار مناسبی که نسبت به حل مشکلات حقوقی خود می‌پردازید از همه مهمتر در زمان خود صرفه جویی میکنید و با تماسی که کمتر از 5دقیقه با شما گرفته میشود از مشاوره وکلای خبره پایه یک بهره مند می شوید و برای مراجعه به دادگاه دیگر استرس و دغدقه چندانی ندارید.باارزوی حل مشکلات حقوقی مردم عزیز.وکیل پایه یک بهاره توکلی پور در زمینه خانواده با کد 30972 در خدمت مردم عزیز هستم.با تشکر


Mohamad sheykhi

براساس جزئیات بسته سیاستی مصوب شده در جلسه سران قوا، همه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۱ پس از ابلاغ این مصوبه به صورت خودکار و به مدت یک‌سال و حداکثر با نرخ‌های اعلام شده تمدید می‌شود. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، در جلسه سران قوا که روز شنبه (۲۸ خردادماه) با حضور سران قوا و به ریاست «سیدابراهیم رئیسی» برگزار شد، بسته سیاستی مصوب شده در جلسه شورای عالی سران قوان که شامل تعیین افزایش سقف تمدید قراردادهای اجاره‌بها در سال ۱۴۰۱ بود مورد تصویب قرار گرفت. در نشست فوق، سران سه قوه تاکید کردند سیاست‌ها و اقدامات لازم برای مدیریت حوزه مسکن سریع‌تر اجرایی شود و همزمان طرح دو فوریتی مطرح در مجلس شورای اسلامی نیز در اولویت تصویب قرار گیرد. بر همین اساس با توجه به افزایش قابل توجه رشد اجاره واحدهای مسکونی در بهار ۱۴۰۱ و چشم‌انداز رشد آن در ادامه سال جاری و با توجه به فرا رسیدن فصل نقل و انتقال مستاجران و عدم تمکن مالی کافی جامعه مستاجران در شرایط بحرانی اقتصادی کشور، تعیین سقف اجاره‌بها، استثنائات و مشوق‌های مربوطه به شرح ذیل پیشنهاد می‌شود: ماده ۱- همه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۱ پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه به صورت خودکار و به مدت یک سال و حداکثر با نرخ‌های زیر نسبت به قرادادهای موجود تمدید می‌شود. شهر تهران و سایر کلانشهرها ۲۵ درصد، سایر نقاط شهری ۲۰ درصد که در تبصره این ماده نیز آمده است که توافق مالک و مستاجر با نرخ‌های کمتر از موارد فوق بلامانع است. در ماده ۲ نیز آمده است: موارد استثناء شده از تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها به این شرح تعیین می‌شود: ۱- درصورتی که مالک، ملک یا واحد مورد اجاره را به فروش رسانیده باشد و قرارداد فروش را در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کرده باشد و همچنین علاوه بر این اطلاعات ملک را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده باشد. ۲- اگر مالک برای تخریب، بازسازی یا تعمیر نسبت به اخذ پروانه ساختمانی از مراجع ذی‌ربط اقدام کرده باشد. ۳- در صورتی که مستاجر در دوره اجاره قبلی با تشخصیص مرجع قضایی (شورای حل اختلاف) نسبت به انجام به موقع تکالیف اقدام نکرده باشد. ۴- عدم پذیرش افزایش مبلغ اجاره‌بها معادل درصدهای مصوب توسط مستاجر. ۵- در صورتی که فرزند مالک ازدواج رسمی انجام و برای سکونت به واحد مورد اجاره بر اساس تشخیص مرجع قضایی نیاز داشته باشد. ۶- در صورتی که مالک فقط دارای همین یک واحد مسکونی در همان شهر مورد نظر باشد و نیاز به سکونت وی در آن ملک به تایید مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) رسیده باشد. در مواردی که مالک دارای چند واحد مسکونی در همان شهر باشد فقط می‌تواند تقاضای سکونت خود را برای یکی از واحدهای مسکونی در اختیار ارائه کرده و رای مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) فقط برای همان واحد مسکونی موردتقاضا صادر خواهد شد. در تبصره یک نیز آمده است: ملاک رسیدگی و بررسی حقوقی اختلافات اجاره بین موجر و مستاجر در مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) اطلاعات ثبت شده در سامانه کد رهگیری و املاک و اسکان است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام بعد از پایان قرارداد و تحویل منزل، موجر موظف است براساس قراردادی که در هنگام اجاره منزل منعقد شده ودیعه مستاجر را کامل استرداد کند. اگر موجر ودیعه را پس ندهد موجر می تواند دادخواست الزام موجر به استرداد ودیعه را تقدیم دادگاه نماید. مبلغ کمتر از 20 میلیون تومان در شورای حل اختلاف محل اقامت موجر و بیشتر از این مبلغ در دادگاه رسیدگی خواهد شد.مستاجر باید به همراه دادخواست، گواهی تحویل ملک و تحویل کلید را ارائه دهد و دادخواست را از طریق دفتر خدمات قضایی به ثبت برساند. دادگاه بعد از اطلاع به موجر اجرائیه صادر و پرونده را به اجرای احکام ارسال خواهد کرد. اگر موجر تا مدت 30 روز دادخواست اعسار تقدیم دادگاه نکند برای او حکم جلب را صادر و نسبت به توقیف اموال او اقدام خواهد کرد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.