مجازات خرید و فروش زیرخاکی چیست؟

مجازات خرید و فروش زیرخاکی چیست؟

مجازات خرید و فروش زیرخاکی چیست؟

مجازات خرید و فروش زیرخاکی چیست؟ چه چیزی را می توان زیر خاکی یا عتیقه دانست؟ آیا در ایران نیز خرید و فروش زیرخاکی جرم انگاری شده است؟ کدام مرجع برای رسیدگی به جرم خرید و فروش زیرخاکی صالح می باشد؟ آیا مشاوره با وکیل خرید و فروش زیرخاکی برای حل و فصل دعاوی مربوطه ضروری است؟ ایران، کشوری با تاریخ و تمدن چندین هزار ساله است. به همین خاطر اگر افرادی قصد کنند، اندکی در زمین حفاری نمایند، قطعاً به عتیقه جات با ارزشی دست خواهند یافت. در همین راستا همواره افراد زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی خرید و فروش زیرخاکی با متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند. در واقع سوالات زیادی ذهن این افراد را به خود مشغول کرده است که به مهمترین آنها در آغاز مقاله اشاره داشتیم. پس با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، تصمیم گرفته ایم در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی به صورت کامل با مجازات خرید و فروش زیرخاکی آشنا شویم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از زیر خاکی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ مجازات خرید و فروش عتیقه برویم بایستی به این سوال پاسخ دهیم که منظور از زیر خاکی یا عتیقه چیست؟ به همین منظور ابتدا به سراغ معنای لغوی این واژه خواهیم رفت.‌ لغتنامه ها عتیقه را آن دسته از اشیا قدیمی می دانند که بسیار با ارزش هستند. این تعریف با تعریف عرفی عتیقه نیز سازگاری دارد. همچنین قانونگذار در مواد مختلف سعی داشته ضمن توجه به معنای لغوی عتیقه، تعریف صحیحی از آن ارائه دهد. به عنوان مثال، ماده 1 قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309، اشیاء تا پایان دوره زندیه را عتیقه می داند. به علاوه، ماده سوم لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام حفاری های غیر مجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی، آن دسته از اشیاء را عتیقه می داند که از زمان ساخت آنها 100 سال یا بیشتر گذشته باشد.

فراموش نکنید که مباحث پیرامون مجازات خرید و فروش زیرخاکی دارای نکات حقوقی فراوانی می باشد. پس بهتر است سوالات خود را از طریق مشاوره حقوقی تلفنی از ما بپرسید.

 

 

مجازات خرید و فروش زیرخاکی

 

آیا خرید و فروش زیر خاکی جرم است؟

گام دیگری که در راستای آشنایی با مجازات خرید و فروش زیرخاکی بایستی برداشته شود، پاسخ به این سوال است که آیا اصلا جرمی تحت عنوان جرم خرید و فروش زیرخاکی وجود دارد یا خیر؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، بایستی بگوییم عتیقه جات و زیر خاکی هایی که توسط افراد به صورت اتفاقی یا هدفمند کشف می شوند، از جمله آثار ملی کشورمان محسوب خواهند شد. در واقع این عتیقه جات نشان دهنده بخش عظیمی از تاریخ فرهنگ و هنر جامعه ما هستند. به همین خاطر به همه مردم تعلق دارند. در نتیجه این دولت است که مالک آنها محسوب می شود و هیچکس نمی تواند ادعای مالکیت نسبت به آنها داشته باشد.

به همین خاطر، قانونگذار خرید و فروش زیرخاکی و عتیقه جات را ممنوع می داند. تبصره 2 ماده 562 قانون مجازات اسلامی صراحتا به این موضوع اشاره داشته است. شما می توانید تمامی سوالات خود پیرامون جرم خرید و فروش زیرخاکی را از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان بپرسید.

 

مجازات جرم خرید و فروش زیرخاکی

اکنون که با جرم خرید و فروش عتیقه آشنا شدیم، بایستی به سراغ مجازات خرید و فروش زیرخاکی برویم. همانطور که گفته شد، تبصره 2 ماده 562 قانون مجازات اسلامی، رکن قانونی جرم خرید و فروش عتیقه محسوب می شود. به همین منظور برای آشنایی با مجازات خرید و فروش زیرخاکی بایستی به این تبصره مراجعه کنیم. تبصره مذکور عنوان می کند: «خرید و فروش اموال تاریخی - فرهنگی حاصله از حفاری غیر مجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می شوند.

 

 

مشاوره حقوقی تهیه و ترویج سکه تقلبی 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما

 

 

هر گاه فروش اموال مذکور تحت هر عنوان از عناوین به طور مستقیم یا غیر مستقیم به اتباع‌ خارجی صورت گیرد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می شود». شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم خرید و فروش زیرخاکی

سوال مهم دیگری که متقاضیان مشاوره حقوقی خرید و فروش زیرخاکی از متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند، این است که کدام دادگاه برای رسیدگی به جرم خرید و فروش زیرخاکی صالح می باشد؟ برای پاسخ به این سوال بایستی بگوییم با توجه به مجازات خرید و فروش زیرخاکی، دادگاه کیفری 2 صلاحیت رسیدگی به این جرم را دارد. در واقع بر اساس ماده 301 قانون آیین دادرسی کیفری، دادگاه کیفری 2 صلاحیت عام برای رسیدگی به تمامی دعاوی را داراست؛ مگر آن دسته از دعاوی که توسط قانون استثنا شده اند.

 

 

وکیل برای پرونده خرید زیرخاکی

 

وکیل کاربلد برای پرونده خرید و فروش زیرخاکی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با مجازات خرید و فروش زیرخاکی و نکات حقوقی پیرامون آن آشنا کنیم. با این حال بایستی توجه داشته باشید که نمی توان تمامی نکات حقوقی مهم و قابل توجه را در یک مقاله بیان نمود. به همین منظور اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که با جرم خرید و فروش زیرخاکی مواجه شده اید، بهتر است برای پرسیدن سوالات خود با یک وکیل خرید و فروش زیرخاکی مشاوره داشته باشید. به همین منظور ما امکان مشاوره حقوقی با وکیل کاربلد در این حیطه را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه موحدین

سلام خرید و فروش اموال تاریخی - فرهنگی حاصله از حفاری غیر مجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می شوند


موسوی

طبق ماده ی ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های‌ تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.


Mohammad sheykhi

لغتنامه ها عتیقه را آن دسته از اشیا قدیمی می دانند که بسیار با ارزش هستند. این تعریف با تعریف عرفی عتیقه نیز سازگاری دارد. همچنین قانونگذار در مواد مختلف سعی داشته ضمن توجه به معنای لغوی عتیقه، تعریف صحیحی از آن ارائه دهد. به عنوان مثال، ماده 1 قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب 1309، اشیاء تا پایان دوره زندیه را عتیقه می داند. به علاوه، ماده سوم لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام حفاری های غیر مجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی، آن دسته از اشیاء را عتیقه می داند که از زمان ساخت آنها 100 سال یا بیشتر گذشته باشد.


فاطمه عمادی

باسلام،، منظور از اشیای عتیقه اشیایی است که طبق ضوابط بین‌المللی یکصد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد. که «هرگونه اقدامی به قصد خارج کردن میراث فرهنگی یا ثروت‌های ملی اگرچه به خارج کردن آن نینجامد، قاچاق محسوب شده و کلیه اموالی که برای خارج کردن از کشور در نظر گرفته شده، مال قاچاق تلقی و به سود دولت ضبط می‌شودلذا بنظر میرسد صرفا خرید و فروش اشیای عتیقه جرم شناخته می‌شود و صرف نگهداری یا حمل آنها جرم نیست؛ البته مشروط بر اینکه حمل منجر به صادر کردن میراث فرهنگی به خارج از کشور نباشد. در قاچاق اشیای تاریخی تفاوتی بین کسی که اشیا را به‌طور اتفاقی کشف کرده یا حفاری مجاز یا غیر‌مجاز کرده است وجود ندارد.


مجید شیخی

با سلام تبصره 2 ماده 562 قانون مجازات اسلامی، رکن قانونی جرم خرید و فروش عتیقه محسوب می شود. به همین منظور برای آشنایی با مجازات خرید و فروش زیرخاکی بایستی به این تبصره مراجعه کنیم. تبصره مذکور عنوان می کند: «خرید و فروش اموال تاریخی - فرهنگی حاصله از حفاری غیر مجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می شوند. والسلام


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، قانونگذار برای اشیاء عتیقه و آنتیک، تعریف خاصی را مشخص کرده است و در صورتی که شی دارای ویژگی هایی که در قانون آمده است، باشد می توان خرید و فروش عتیقه را جرم تلقی کرد. پس اولا باید قوانین مربوط به این جرم را شناخت و بعد از آن اقدام نمود. یکی از عمده ترین موضوعاتی که در رابطه با مجازات خرید و فروش عتیقه باید به آن توجه داشت، سن شی می باشد. یکی از قوانین کهن ایرانی، قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب ۱۳۰۹ است. مطابق با ماده نخست این قانون، تمام آثار صنعتي و ابنيه و اماکني که تا اختتام دوره سلسله زنديه در مملکت ايران ساخته شده، اعم از منقول و غيرمنقول جزو آثار ملي ايران محسوب شده و در حفاظت و نظارت دولت هستند. بر اساس ماده سوم «لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام حفاری‌های غیرمجاز و کاوش به قصد به دست آوردن اشیای عتیقه و آثار تاریخی» صریح مقرر کرده که منظور از اشیای عتیقه اشیایی است که طبق ضوابط بین‌المللی یکصد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد. تبصره ماده ۵۶۱ قانون مجازات اسلامی، تشخیص ماهیت تاریخی – فرهنگی بودن اشیا را به‌عهده سازمان میراث فرهنگی کشور گذاشته؛ بنابراین، نظر کارشناسان این سازمان برای محاکم و اداره‌های دولتی تعیین‌کننده است. با توجه به مفاد قانون مجازات اسلامی و قانون آثار ملی می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که از نظر قانونگذار کشور ما، صرفا عمل خرید و فروش عتیقه جرم محسوب می‌شود و دارای مجازات می‌باشد. به بیانی دیگر می‌توان گفت که نگهداری و حمل اشیای عتیقه در صورتی که فرد قصد صادر کردن آن را به خارج از کشور و خرید و فروش عتیقه را نداشته باشد، جرم محسوب نمی‌شود.


مجید پریدست فومنی

با سلام هر آنچه که از زیر زمین در پی حفاری عمیق و باقدمت ۱۰۰ سال در حکم اشیاعتیقه بوده وخریدو فروش آن دارای مجازات اما نکته حائز اهمیت این است اگر حفاری مجاز در املاک شخصی و یا قبلا حفاری و در طی توارث به شخص رسیده باشد از ممنوعیت خرید و فروش خارج و اقدام به فروش با مدارک کامل جرم نیست


بهنام رحمانی فرد

باسلام بایستی بگوییم عتیقه جات و زیر خاکی هایی که توسط افراد به صورت اتفاقی یا هدفمند کشف می شوند، از جمله آثار ملی کشورمان محسوب خواهند شد. در واقع این عتیقه جات نشان دهنده بخش عظیمی از تاریخ فرهنگ و هنر جامعه ما هستند. به همین خاطر به همه مردم تعلق دارند. در نتیجه این دولت است که مالک آنها محسوب می شود و هیچکس نمی تواند ادعای مالکیت نسبت به آنها داشته باشد. به همین خاطر، قانونگذار خرید و فروش زیرخاکی و عتیقه جات را ممنوع می داند. تبصره 2 ماده 562 قانون مجازات اسلامی صراحتا به این موضوع اشاره داشتهتبصره 2 ماده 562 قانون مجازات اسلامی، رکن قانونی جرم خرید و فروش عتیقه محسوب می شود. به همین منظور برای آشنایی با مجازات خرید و فروش زیرخاکی بایستی به این تبصره مراجعه کنیم. تبصره مذکور عنوان می کند: «خرید و فروش اموال تاریخی - فرهنگی حاصله از حفاری غیر مجاز ممنوع است و خریدار و فروشنده علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می شوند.


آزاده

با توجه به مفاد قانون مجازات اسلامی و قانون آثار ملی می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که از نظر قانونگذار کشور ما، صرفا عمل خرید و فروش عتیقه جرم محسوب می‌شود و دارای مجازات می‌باشد. به بیانی دیگر می‌توان گفت که نگهداری و حمل اشیای عتیقه در صورتی که فرد قصد صادر کردن آن را به خارج از کشور و خرید و فروش عتیقه را نداشته باشد، جرم محسوب نمی‌شود.


نیما عیسی زاده

طبق قانون مجازات اسلامی خرید و فروش عتیقه جرم محسوب می‌شود. طبق این قانون برای فروشنده و خریدار از 6 ماه تا 3 سال حبس در نظر گرفته‌شده است.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.