دیه غیر مسلمان چقدر است؟

دیه غیر مسلمان چقدر است؟

دیه غیر مسلمان چقدر است؟

دیه غیر مسلمان چقدر است؟ در چه مواردی می توان جهت دریافت دیه اقدام نمود؟ منظور از دیه چیست؟ کدام دادگاه جهت رسیدگی به دعوای مطالبه دیه صالح می باشد؟ آیا جهت دریافت دیه غیر مسلمان می توان با مشاورین موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشورت داشت؟ از ابتدای تاریخ اسلام تاکنون همواره افراد غیر مسلمان در کنار مسلمانان زندگی کرده اند. در نتیجه اسلام و به تبع آن قانونگذار ایرانی، نکات حقوقی گوناگونی را جهت تنظیم هرچه بهتر روابط بین مسلمانان و غیر مسلمانان در نظر گرفته است که یکی از آنها دیه افراد غیر مسلمان می باشد. به همین منظور، همه روزه اشخاص زیادی جهت مطرح کردن سوالات گوناگون پیرامون دیه غیر مسلمان با متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند. افراد مذکور سوالات فراوانی را از ما می پرسند که به مهمترین آنها اشاره داشتیم. در نتیجه تصمیم گرفته ایم در این مقاله ضمن پاسخ دادن به سوالات مذکور به صورت کامل و تخصصی با دیه فرد غیر مسلمان نیز آشنا شویم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

دیه چیست؟

اولین گامی که هنگام آشنایی با موضوع دیه غیر مسلمان بایستی برداریم، پرداختن به این سوال است که دیه چیست؟ در واقع دیه به منظور جبران خسارت های جانی و جسمی بزه دیده به او یا ورثه اش پرداخت می شود. به عبارت دقیق تر در جرایم غیر عمدی علیه نفس، اعضای بدن و منافع یا در جنایات عمدی که به هر دلیلی نتوانیم مرتکب را قصاص کنیم، بحث مطالبه دیه مطرح می گردد. همچنین دیه به دو نوع کلی تقسیم می شود که عبارتند از:

  • دیه مقدر یا دیه معین که میزان آن به صورت دقیق در قانون ذکر گردیده و قاضی بایستی فقط به آن حکم دهد.
  • دیه غیر مقدر یا ارش که میزان آن در قانون تعیین نشده و قاضی دادگاه بر اساس نظر پزشکی قانونی میزان آن را تعیین می نماید.

ماده 17 قانون مجازات اسلامی نیز صراحتاً به این موضوع اشاره دارد. این ماده عنوان می کند: «دیه اعم از مقدر و غیر مقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیر عمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌ شود». به علاوه بایستی بگوییم شما می توانید تمام سوالات خود پیرامون دیه غیر مسلمان را از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان از مشاورین ما بپرسید.

 

 

 

محاسبه دیه

 

در چه مواردی می توان برای دریافت دیه اقدام کرد؟

یکی از رایج ترین پرسش هایی که هنگام مشاوره حقوقی دیه از وکیل دیه در موسسه حقوقی وکلای تلفنی پرسیده می شود، این است که در چه مواردی می توان برای دریافت دیه اقدام نمود؟ همانطور که هنگام پاسخ دادن به سوال دیه چیست، ذکر گردید به صورت کلی در دو مورد می توان دعوای مطالبه دیه را مطرح نمود که عبارتند از:

  • در جنایات غیر عمدی علیه جان، اعضای بدن و منافع افراد.
  • در جنایات عمدی در مواقعی که به هر دلیلی نتوانیم مرتکب جرم را قصاص نماییم.

البته بایستی توجه داشته باشید که برای دعوای مطالبه دیه بهتر است حتماً با وکیل دیه در ارتباط باشید. به همین منظور ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی امکان مشاوره حقوقی را برای شما فراهم کرده ایم.

 

مرجع صالح رسیدگی به مطالبه دیه

گام دیگری که پیش از پرداختن به دیه غیر مسلمان بایستی برداریم، این است که با مرجع صالح جهت رسیدگی به دعوای مطالبه دیه آشنا شویم. در واقع با استناد به «رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در مورد صلاحیت دادگاه های حقوقی در رسیدگی به دعوی مالی اولیاء دم بر علیه متهم متوفی» بایستی بگوییم که دعوای مطالبه دیه یک دعوای کیفری محسوب می شود. در نتیجه دادگاه های کیفری یک و دو حسب مجازات تعیین شده، صلاحیت رسیدگی به دعوای مطالبه دیه را بر عهده خواهند داشت.

 

 

 

پرداخت دیه از بیت المال 
مشاوره حقوقی مطالبه دیه 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

 

دیه غیر مسلمان به چه صورت است؟

اکنون نوبت آن فرا رسیده که به سراغ دیه غیر مسلمان برویم. در واقع بسیاری از افراد تصور می کنند اگر فرد غیر مسلمان مورد جنایت قرار بگیرد، دیه او پایین تر از دیه فرد مسلمان خواهد بود. در صورتی که این تصور اشتباه است. در همین راستا ماده 554 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «بر اساس نظر حکومتی مقام رهبری، دیه جنایت بر اقلیت‌ های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اندازه دیه مسلمان تعیین می‌ گردد». همچنین شما می توانید برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی پیرامون دیه غیر مسلمان از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

بهترین وکیل دیه

 

 

مشاوره حقوقی تلفنی دیه غیر مسلمان

پیرامون دیه غیر مسلمان نکات حقوقی گوناگونی وجود دارد. به عنوان مثال مساوی بودن دیه افراد غیر مسلمان با دیه مسلمانان تنها در مورد آن دسته از اقلیت های دینی مطرح می شود که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره شده است. این اقلیت های دینی که در اصل سیزدهم قانون اساسی ذکر شده اند عبارتند از:

  • زرتشتیان.
  • کلیمیان.
  • مسیحیان.

در نتیجه اگر شخصی پیرو سایر اقلیت های دینی باشد دیه او با دیه فرد مسلمان یکسان نخواهد بود. با توجه به این نکات حقوقی پراکنده و گوناگون نبایستی از مشاوره با وکیل دیه غافل شویم. به همین منظور شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید. به علاوه بایستی بگوییم خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.