شرایط قانونی ابطال تقسیم نامه سهم الارث

شرایط قانونی ابطال تقسیم نامه سهم الارث

شرایط قانونی ابطال تقسیم نامه سهم الارث

بعد از اینکه شخصی فوت می‌کند، اموال و دارایی‌های او بین ورثه تقسیم می‌شود. این اموال باید به صورت قانونی و صحیح تقسیم بندی شود. با این حال اگر مشکلی در حین تقسیم بندی به وجود بیاید، می‌تواند به صورت قانونی دادخواستی تدوین کرد که طبق آن این تقسیم نامه را باطل کرد.

اگر تقسیم نامه سهم الارث باطل شود، باید منتظر رای مجدد دادگاه ماند. هنگامی که دادگاه رای مجدد را صادر کرد، تقسیم بندی دوباره از اول صورت بگیرد. برای صدور این گواهی نامه لازم است یکی از وارثان یا ذینفعان حضور داشته باشند و به شورای حل اختلاف مراجعه کنند. با این حال می‌توانید برای اطلاع یافتن از شرایط قانونی ابطال تقسیم نامه سهم الارث از مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند شوید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

وکیل کاربلد ارث

وکیل کاربلد ارث می‌تواند قبل از فوت شخص، وصیت نامه او را به صورت رسمی تنظیم کند. اگر وصیت نامه به صورت قانونی نوشته و تنظیم شده باشد بعد از مرگ شخص باید اجرا شود. در صورتی که افرادی که ارث می‌برند نتوانند به صورت قانونی اموال را بین خودشان تقسیم کنند، نیاز به یک وکیل کاربلد برای تنظیم تقسیم نامه است. تقسیم نامه ارث یک حکم قانونی بوده که از سوی دادگاه صادر می‌شود و همه افراد هم باید از آن اطاعت کنند. در زمان کوتاهی هم اجرا شود.

در موضوع ارث چند مفهوم هستند که بسیار اهمیت دارند؛ این موارد شامل وارث، سهم الارث و ارث است. شخصی که از دنیا رفته باشد و اموالی هم از خود داشته باشد، این دارایی‌ها بین افراد زنده دیگر تقسیم می‌شود. این افراد وارث یا وراث نامیده می‌شوند. اغلب افراد نسبت به اصول حقوقی دانش مناسبی ندارند بنابراین باید از یک وکیل کاربلد ارث بهره بگیرند. حضور وکیل می‌تواند ابهامات موجود در پرونده را روشن کرده و تقسیم ارث را به صورت برابر انجام دهد.

مزایای مشورت با وکیل برای تقسیم سهم الارث

یکی از مهم‌ترین مزایای مشورت با وکیل در تقسیم سهم الارث یا کلیه امور حقوقی این بوده که می‌توانید در طی روند آرامش داشته باشید. دلیل آن هم این بوده که وکلا با استفاده از دانش و مهارتی که دارند می‌توانند امور را به خوبی در دست بگیرند.

ماده 600، 601 و 602 قانون مدنی اعلام می‌کند که اگر تقسیم ارث به صورت نابرابر و اشتباه صورت گرفته باشد، می‌توان تقسیم نامه را ابطال کرده و دوباره از اول این کار را انجام داد. طبق این ماده‌ها هرگاه که بعد از تقسیم کردن ارث مشخص شود که اشتباهی صورت گرفته، این تقسیم باطل می‌شود.

علاوه بر این، هر زمان هم که معلوم شود مقدار مشخصی از این اموال که تقسیم شده برای فرد دیگری بوده، این تقسیم باطل می‌شود. اگر برای تقسیم سهم الارث با یک وکیل کاربلد مشورت کرده باشید احتمال هر یک از این خطاها بسیار کم می‌شود. بنابراین نیازی به ابطال هم وجود نخواهد داشت.

 

تقسیم سهم الارث

 

آیا می توان تقسیم نامه سهم الارث را باطل کرد؟

هنگامی که فردی فوت می‌کند، اموال باقی مانده از او بین ورثه تقسیم بندی می‌شود. این تقسیم سهم الارث هم به صورت انحصار وراثت و هم به صورت تفاهم وراثت انجام می‌شود. در صورتی که حتی یکی از افرادی که ارث می‌برد به این نحوه تقسیم اعتراض کند، می‌توان شکایتی مطرح کرده و تقسیم نامه سهم الارث را باطل کرد.

ابطال تقسیم نامه سهم الارث، طبق قانون مدنی انجام می‌شود. برای اینکه پیگیری این کار صورت بگیرد باید شخصی که اعتراض دارد، شکایت کرده و روند قانونی را اجرا کند. اگر انحصار ورثه صورت بگیرد و این تقسیم بندی غلط باشد، باید از سوی دادگاه تایید شود. اگر از طرف دادگاه این رای صادر شود، تقسیم نامه باطل می‌شود.

ابطال تقسیم نامه ارث به کمک وکیل

برای اینکه تقسیم نامه ارث را باطل کنید، این کار به کمک یک وکیل متبحر انجام می‌شود. البته در تمام مراحل انجام ارث و تقسیم بندی‌ها، فردی به عنوان کارشناس حضور دارد. با این حال ممکن است در برخی مواقع، تقسیم بندی‌ها درست صورت نگیرد. در این حالت می‌توانید با مشاوره حقوقی از یک وکیل کمک گرفته و روند قانونی را انجام دهید.

برخی موارد وجود دارد که طبق آن‌ها تقسیم نامه ارث می‌تواند باطل شود. یکی از مواردی که طبق آن بیشترین احتمال باطل شدن وراثت انجام می‌شود؛ زمانی بوده که یک ملکی به صورت مشاع بین چند نفر تقسیم بندی شود. سپس و در طول زمان بین افراد اختلاف افتاده و نتوانند مالکیت یک زمین یا خانه مشاع را عهده دار شوند. در این حالت ملک افراز می‌شود و سهم هر فرد به او داده می‌شود.

یکی دیگر از مواقعی که این اتفاق رخ می‌دهد زمانی بوده در حین تقسیم ارث بین افراد، سهم دو نفر با هم تداخل پیدا کند. در این صورت یکی از آن‌ها می‌تواند دادخواست خود را به دادگاه ارائه داده و خواستار این شود که سهم الارث دوباره تقسیم شود.

 

ارتباط در واتس اپ

 

مرجع صالح برای رسیدگی به ابطال تقسیم نامه سهم الارث

هنگامی که برای رسیدگی به ابطال تقسیم نامه سهم الارث به مراجع قانونی مراجعه کنید، باید یک دادخواست تعیین کنید. طبق این دادخواست باید نام طرفین، خواهان و خواسته امر را مطرح شود. خواسته‌ای که فرد دارد این است که تقسیم نامه ابطال شده و خسارات قانونی پرداخت شوند.

دادگاه همان مرجع صالحی بوده که می‌توانید برای رسیدگی به این دعوی به آن مراجعه کنید. بعد از آن که دادخواست ابطال مورد پذیرش قرار بگیرد، دادگاه حکمی را برای ابطال تنفیذ در ملک پرونده صادر می‌کند. در این حالت تقسیم نامه اولیه از بین می‌رود. به دستور اداره ثبت اسناد و املاک کشور، سند مالکیت و تفکیک ملک اولیه باطل می‌شود.

بررسی‌های مختلفی انجام می‌شود و طبق حکم صادر شده توسط دادگاه، حکم تنفیذ دوم داده می‌شود. هنگامی که این حکم دوم صادر می‌شود، تقسیم دوباره صورت می‌گیرد. باز هم از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان نسبت به رای‌های صادر شده می‌توانید مشورت بگیرید.

 

مشاوره حقوقی تقسیم ترکه 
وکیل ارث 
فروش سهم الارث 
مشاوره حقوقی انحصار وراثت 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.