مصادیق جرم تهدید به مرگ و مجازات آن طبق قانون ایران چیست؟

مصادیق جرم تهدید به مرگ و مجازات آن طبق قانون ایران چیست؟

مصادیق جرم تهدید به مرگ و مجازات آن طبق قانون ایران چیست؟

مشاوره حقوقی

 

در حقوق کیفری ایران، جرم تهدید به مرگ از مصادیق جرایم علیه شخصیت معنوی اشخاص به شمار می رود. مجازات جرم تهدید به مرگ به موجب ماده 668 قانون مجازات اسلامی، دو ماه تا دو سال حبس و یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری می باشد. هرچند قانونگذار در ماده مذکور تنها به اصطلاح (تهدید نمودن) اکتفا فرموده است، ولیکن در واقع همه مصادیق اعم از تهدید مادی و معنوی را در شمول این جرم قرار داده و در عین حال به هیچ وسیله خاصی اشاره نداشته است. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

اثبات جرم تهدید به مرگ

آنچنان که گذشت تحقق مصادیق جرم تهدید به مرگ و مجازات آن محدود به استفاده از وسیله خاصی نیست. به طور کلی تهدید به هر نوع آسیب جسمی اعم از قتل یا ضررهای جانی دیگر، ممکن است از مصادیق این جرم به شمار رود. برای اثبات جرم تهدید به مرگ لازم است که رکن روانی این جرم یا سوء نیت مرتکب برای دادگاه اثبات شود. منظور این است که شاکی باید برای دادگاه اثبات نماید که مرتکب به طور عمدی نسبت به ارتکاب این جرم مبادرت نموده است. در نتیجه اگر کسی که به علت مصرف نوشیدنی الکلی و یا مواد مخدر در حال مستی به دیگری بگوید تو را خواهم کشت، مورد از مصادیق جرم تهدید به مرگ محسوب نمی شود. همچنین اگر در دادگاه اثبات شود که مرتکب به قصد شوخی یا بذله گویی به دیگری گفته است: با ماشین از رویت رد می شوم، یا دارت می زنم، تهدید به مرگ تلقی نمی شود.

جرم تهدید به مرگ موضوع ماده 668 قانون مجازات اسلامی از جرایم زبانی به شمار می رود و تحقق آن منوط به انجام فعل خاصی از قبیل چاقو کشی، حمله و ... نیست. برای اثبات مصادیق جرم تهدید به مرگ و مجازات آن باید عرف و عادت مسلمه هر محل را در نظر گرفت. در این خصوص می توانید با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تماس باشید. وکلای تلفنی با عضویت بیش از هزار وکیل کیفری از سراسر ایران ارائه دهنده خدمات مشاوره ای در زمینه اثبات مصادیق جرم تهدید به مرگ و مجازات آن مطابق با رویه های عملی محاکم کیفری می باشد.

 

مجازات تهدید دیگران

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم تهدید به مرگ

بر اساس ماده 19 قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم تهدید به مرگ ( دو ماه تا دو سال حبس یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق) از مصادیق مجازات های تعزیری درجه شش می باشد. طبق ماده 300 قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی به مجازات های تعزیری درجه شش در صلاحیت دادگاه های کیفریِ دو در شهرستان محل وقوع جرم است. همچنین انجام تحقیقات مقدماتی در مورد جرم تهدید به مرگ در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم است.

وکیل کاربلد برای پرونده تهدید به مرگ

اثبات جرم تهدید به مرگ با توجه به رکن قانونی آن، موضوع پیچیده ای است و در هر حال عمدی بودن و وجود سوء نیت مرتکب باید برای دادگاه محرز گردد. شرکت در پرونده این جرم که از مصادیق جرایم خشونت بار علیه شخصیت معنوی انسان به شمار می رود، موضوعی تخصصی در محاکم کیفری است. بدون تردید حضور وکیل کاربلد و مسلط به قوانین و مقررات کیفری نقش تعیین کننده ای در پیروزی برای یک پرونده تهدید ایفا می کند. در همین راستا شما می توانید با مجموعه وکلای تلفنی در تماس باشید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی ارائه دهنده انواع خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در زمینه های مختلف حقوقی و کیفری است. با تماس با این موسسه می توانید با بهترین حقوقدانان کیفری به صورت شبانه روزی مکالمه کنید.

 

ارتباط در واتس اپ

مصادیق بارز تهدید به مرگ

صرف تهدید به قتل و ضررهای نفسانی برای تحقق این جرم کافی نیست. برای تحقق مصادیق جرم تهدید به مرگ و مجازات آن وجود شروط زیر ضروری است:

  • توانایی مرتکب به اعمال تهدید: این شرط به معنای این است که مرتکب جرم تهدید به مرگ باید توانایی انجام امری که  با آن طرف مقابل خود را مورد تهدید قرار داده داشته باشد. برای مثال اگر فردی که کهولت سن داشته و به ضعف جسمی دچار است، دیگری را تهدید کند که سر او را خواهد برید، مورد از مصادیق جرم تهدید به مرگ نیست.
  • قابلیت به فعل درآمدن تهدید: مطابق با این شرط تهدید باید قابلیت اجرا داشته باشد. در نتیجه اگر کسی دیگری را که فاقد فرزند است، تهدید کند که دختر او را خواهد کشت، جرم تهدید به مرگ قابل تحقق نیست.
  • مشخص بودن طرف تهدید: برای تحقق جرم تهدید به مرگ معین بودن شخصی که به مرگ تهدید می شود، ضروری است. بنابراین تهدید کردن شخص یا عده ای ناشناس  به صورتی که قابلیت انجام دادن آن میسر نباشد، جرم تهدید به مرگ نیست. برای مثال اگر کسی به قتل اهالی یک شهر یا روستا تهدید نموده باشد، ولی نتوان تشخیص داد که منظور او کدام یک از شهروندان است، جرم تهدید به مرگ محقق نیست.

 

مشاوره حقوقی جرم تهدید 
مشاوره حقوقی توهین و تهدید
نگارش شکوائیه 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام جرم تهدید، به این معناست که شخصی، دیگری را نسبت به آسیب رساندن به جان، مال و یا آبروی وی، ترسانده و این امر، منجر به ترس و سلب آرامش روانی دیگری شود. تهدید کردن، می‌تواند مصادیق مختلفی داشته باشد که یکی از مهم‌ترین انواع تهدید، تهدید به مرگ یا تهدید به قتل دیگری است نفس تهدید کردن دیگران به قتل، جرم بوده و مجازات دارد و این موضوع، ارتباطی به عملی کردن تهدید، نخواهد داشت. جرم تهدید به قتل، بر اساس ماده ۱۱ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹، قابل گذشت محسوب می‌شود؛ لذا صدور حکم مجازات آن، منوط به شکایت شاکی است.


mohamad sheykhi

بر اساس ماده 19 قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم تهدید به مرگ ( دو ماه تا دو سال حبس یا تا هفتاد و چهار ضربه شلاق) از مصادیق مجازات های تعزیری درجه شش می باشد. طبق ماده 300 قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی به مجازات های تعزیری درجه شش در صلاحیت دادگاه های کیفریِ دو در شهرستان محل وقوع جرم است. همچنین انجام تحقیقات مقدماتی در مورد جرم تهدید به مرگ در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم است.


بشیر علی پاریاد

با سلام . برابر ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی «هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضرر های نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» این ماده مطلق تهدید را صرف‌ نظر از تقاضای مرتکب جرم می‌داند.


مجید شیخی

با سلام بنظر بنده تحقق مصادیق جرم تهدید به مرگ و مجازات آن محدود به استفاده از وسیله خاصی نیست. به طور کلی تهدید به هر نوع آسیب جسمی اعم از قتل یا ضررهای جانی دیگر، ممکن است از مصادیق این جرم به شمار رود. برای اثبات جرم تهدید به مرگ لازم است که رکن روانی این جرم یا سوء نیت مرتکب برای دادگاه اثبات شود. منظور این است که شاکی باید برای دادگاه اثبات نماید که مرتکب به طور عمدی نسبت به ارتکاب این جرم مبادرت نموده است. در نتیجه اگر کسی که به علت مصرف نوشیدنی الکلی و یا مواد مخدر در حال مستی به دیگری بگوید تو را خواهم کشت، مورد از مصادیق جرم تهدید به مرگ محسوب نمی شود. همچنین اگر در دادگاه اثبات شود که مرتکب به قصد شوخی یا بذله گویی به دیگری گفته است: با ماشین از رویت رد می شوم، یا دارت می زنم، تهدید به مرگ تلقی نمی شود. جرم تهدید به مرگ موضوع ماده 668 قانون مجازات اسلامی از جرایم زبانی به شمار می رود و تحقق آن منوط به انجام فعل خاصی از قبیل چاقو کشی، حمله و ... نیست. برای اثبات مصادیق جرم تهدید به مرگ و مجازات آن باید عرف و عادت مسلمه هر محل را در نظر گرفت


آرش سلیمی

با سلام تهدید جرمی است که علیت تمامیت معنوی افراد ارتکاب پیدا می کند و باعث آشفتگی روانی و ایجاد عدم امنیت در زندگی آنان می شود. بنابراین قانون گذار برای محافظت از امنیت روانی افراد تهدید را به عنوان جرم در نظر گرفته و برای آن مجازات تعیین کرده است تا به نوعی از وقوع آن جلوگیری کند. در ماده 669 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 تهدید به این صورت جرم انگاری شده است: هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این و‌اسطه تقاضای و‌جه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.


امان آبادی

در رابطه با تهدیدبه مرگ و اثبات آن این است که حداقل ۲ فرد بالغ و عاقل به عنوان شاهد شهادت دهند و اگر شهود از دادن شهادت خودداری کنند و با وجود اطلاع از وقوع تهدید آن را کتمان کنند فردی که تهدید شده میتواند تقاضای تحقیقات از محل وقوع جرم تهدید را از بازپرس و دادگاه بخواهد.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب در قانون مجازات اسلامی، مجموعه‌ای از اقدامات مجرمانه که می‌تواند منجر به مجازات افراد گردد، ذکر شده است که یکی از این جرم‌ها، جرم تهدید کردن می‌باشد. به طور کلی، جرم تهدید، به این معناست که شخصی، دیگری را نسبت به آسیب رساندن به جان، مال و یا آبروی وی، ترسانده و این امر، منجر به ترس و سلب آرامش روانی دیگری شود. بر این اساس، تهدید کردن، می‌تواند مصادیق مختلفی داشته باشد که یکی از مهم‌ترین انواع تهدید، تهدید به مرگ یا تهدید به قتل دیگری است که این موضوع، در ضمن ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، جرم انگاری شده است. به همین دلیل، در این قسمت، قصد داریم به توضیح این سوال بپردازیم که جرم تهدید به مرگ چیست، تا در قسمت بعد نیز، حکم مجازات آن را بیان کنیم. در خصوص جرم تهدید به مرگ، باید به این نکته اشاره کرد که نفس تهدید کردن دیگران به قتل، جرم بوده و مجازات دارد و این موضوع، ارتباطی به عملی کردن تهدید، نخواهد داشت. لذا صرف اینکه فردی، با انجام اقدامات یا گفتارهایی، دیگری را نسبت به سلب حیاتش، مورد تهدید قرار بدهد، به مجازات تهدید، محکوم خواهد شد. تهدید به مرگ، به صورت زیر، در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، جرم انگاری شده است: در صورتی که شخصی، به هر نحوی، دیگری را تهدید به قتل یا ضررهای جانی، شرافتی یا مالی نموده و یا اینکه، وی را نسبت به افشای اسرارش نموده باشد، اعم از اینکه این تهدید، متوجه خود شخص و یا بستگانش باشد و اعم از اینکه به این واسطه، تقاضای دریافت پول، مال یا انجام دادن یا عدم انجام کاری نماید، به مجازات محکوم خواهد شد. حکم مجازات جرم تهدید به مرگ در خصوص حکم مجازات تهدید به مرگ، می‌بایست ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی را مورد توجه قرار داد که بر اساس این ماده، در صورتی که شخصی، به هر نحو، دیگری و یا بستگان وی را تهدید به مرگ کند، به مجازات تهدید به مرگ، محکوم خواهد شد که این مجازات، عبارت است از شلاق تا ۷۴ ضربه و یا حبس تعزیری از یک ماه تا یک سال. بر این اساس، حکم مجازات جرم تهدید به قتل، به صرف اثبات تهدید به مرگ دیگری یا بستگان وی، قابل اعمال است؛ حتی اگر این تهدید، عملی نشده و تهدید کننده، یکی از انواع قتل را مرتکب نشود. لذا جرم تهدید به قتل، یک جرم مطلق است. لازم به ذکر است که جرم تهدید به قتل، بر اساس ماده ۱۱ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹، قابل گذشت محسوب می‌شود؛ لذا صدور حکم مجازات آن، منوط به شکایت شاکی است.


معراج فرجی

جمله این اقدامات مجرمانه می توان تهدید به قتل یا مرگ را نام برد.و اصولا تهدید میتواند به ضرر نفسی و مالی یا شرفی باشد صرفنظر از اینکه آیا این تهدید عملی شده و اقداماتی جهت به قتل رساندن و کشتن دیگری انجام شود خود تهدید کردن دیگری به مرگ نیز جرم محسوب شده و مرتکب ، قابل مجازات خواهد بود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، در حالت کلی ، روابط اجتماعی میان شهروندان می بایست طبق قانون ، تنظیم شده و افراد از انجام اقداماتی که حقوق دیگران را تضییع نموده و یا به آنها آسیب برساند ، بپرهیزند . با این حال بعضا ممکن است در پی بروز اختلافات و مشکلات ، اقدامات مجرمانه ای صورت گیرد که از جمله این اقدامات مجرمانه می توان تهدید به قتل یا مرگ را نام برد. صرفنظر از اینکه آیا این تهدید عملی شده و اقداماتی جهت به قتل رساندن و کشتن دیگری انجام شود خود تهدید کردن دیگری به مرگ نیز جرم محسوب شده و مرتکب ، قابل مجازات خواهد بود . به دلیل اینکه بعضا افراد حین منازعه و درگیری با دیگری اقدام به تهدید به مرگ می کنند. باید دانست جرم تهدید از جمله جرایم مقید به نتیجه نبوده و به صرف بیان کردن محقق می شود. در تعریف آن می توان گفت که تهدید یعنی شخصی ، دیگری را نسبت به آسیب رسانیدن به جان ، مال و یا آبروی وی ، ترسانده و این امر ، منجر به ترس و سلب آرامش روانی دیگری شود . تهدید کردن ، می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد که یکی از مهم ترین انواع تهدید ، تهدید به مرگ یا تهدید به قتل دیگری است که این موضوع در ضمن ماده 669 قانون مجازات اسلامی ، جرم انگاری شده است لازم به ذکر است که جرم تهدید به قتل بر اساس ماده 11 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب 1399 قابل گذشت محسوب می شود؛ لذا صدور حکم مجازات آن ، منوط به شکایت شاکی است و برای اثبات آن نیز مانند سایر جرایم کیفری باید از ادله اثبات ذکر شده در ماده 160 قانون مجازات اسلامی بهره گرفت.


مجید پریدست فومنی

با سلام برای اثبات هرجرمی ارکان تشکیل دهنده جرم مهم است لذا هرتهدیدی که به واسطه آن از شخص طرح دعوی میگردد محکمه اول به این ارکان متشکه جرم توجه دارد چنان یکی از ارکان مادی معنوی و قانونی جرم تشکیل نگردیده باشد جرمی اتفاق نیفتاده ودراین مسیر شاکی وظیفه اثبات ارکان رادارد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام به طور کلی تهدید به هر نوع آسیب جسمی اعم از قتل یا ضررهای جانی دیگر، ممکن است از مصادیق این جرم به شمار رود. برای اثبات جرم تهدید به مرگ لازم است که رکن روانی این جرم یا سوء نیت مرتکب برای دادگاه اثبات شود. منظور این است که شاکی باید برای دادگاه اثبات نماید که مرتکب به طور عمدی نسبت به ارتکاب این جرم مبادرت نموده است. در نتیجه اگر کسی که به علت مصرف نوشیدنی الکلی و یا مواد مخدر در حال مستی به دیگری بگوید تو را خواهم کشت، مورد از مصادیق جرم تهدید به مرگ محسوب نمی شود. همچنین اگر در دادگاه اثبات شود که مرتکب به قصد شوخی یا بذله گویی به دیگری گفته است: با ماشین از رویت رد می شوم، یا دارت می زنم، تهدید به مرگ تلقی نمی شود. جرم تهدید به مرگ موضوع ماده 668 قانون مجازات اسلامی از جرایم زبانی به شمار می رود و تحقق آن منوط به انجام فعل خاصی از قبیل چاقو کشی، حمله و ... نیست.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.