هر آنچه در مورد ترکه متوفی باید بدانیم

هر آنچه در مورد ترکه متوفی باید بدانیم

هر آنچه در مورد ترکه متوفی باید بدانیم

تعریف ترکه از زبان وکیل ارث

ترکه متوفی چیست؟ چه اطلاعاتی در مورد قوانین حاکم بر این موضوع دارید؟ در این بخش در نظر داریم به طور کامل به بررسی این مباحث بپردازیم و راهنمای لازم را در اختیار شما قرار دهیم، با ما همراه باشید. هر چیزی که متوفی به عنوان دارایی، اموال، بدهی و همچنین دیون برای وارث به جا بگذارد به عنوان ترکه متوفی یاد می شود. منظور از ترکه همان دارایی مثبت است که شامل طلب و کلیه ی حقوقی مالی، اموال عینی و منفعت می باشد. لازم به ذکر است که فقط دارایی مثبت به ورثه خواهد رسید. بدهی یا دیون قابل انتقال به ورثه نیست، مگر آنکه مالی از متوفی به جا بماند و بتواند با استفاده از آن دیون را پرداخت کرد. به همین دلیل باید قبل از تقسیم ترکه، پرداخت دیون صورت گیرد. وکیل تقسیم ترکه می تواند قبل از هر اقدامی، دیونی که باید پرداخت گردد را شناسایی کرده و از هزینه های مال جدا کند. اصولا مرجع صالح رسیدگی به امور انحصار وراثت نیز دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی می باشد. تا زمانی که انحصار وراثت انجام نشود هیچ یک از ورثه ها حق دخل و تصرف در اموال متوفی را ندارند. برای انحصار وراثت نیز لازم است درخواست گواهی انحصار صورت گیرد، هزینه ی آن نیز بین وارث تقسیم می شود. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تفاوت ترکه با ماترک در چیست؟

با فوت یک شخص اموالی که از او بجا می ماند باید تعیین تکلیف شود زیرا با فوت شخص، دیگر او اهلیت لازم برای مالکیت به اموال را نداشته و اموال نیازمند مالک جدید هستند. برای این منظور لازم است یک فرایند حقوقی صورت گیرد تا اموال به جا مانده به دست صاحبان جدید خود برسد، به این اموال ماترک یا ترکه گویند. به طور کلی ترکه متوفی دارای دو جنبه ی جداگانه به صورت زیر است:

  • ترکه مثبت: اموالی است که از متوفی به وارث به جا مانده است.
  • ترکه منفی: بدهی های متوفی که هنوز پرداخت نشده است.

بعد از فوت هر شخص، ورثه با دو جنبه ترکه متوفی مواجه خواهد شد. طبق ماده ی 869 قانون مدنی ابتدا حقوق و دیون باید پرداخت گردد سپس هر چه باقی بماند به ورثه میرسد.

 

وکیل ارث

نحوه تقسیم ماترک متوفی در صورت نداشتن فرزند

 اگر متوفی فرزند نداشته باشد در این صورت خویشاوندان نسبی و سببی او می توانند اموال او را به ارث ببرند. در واقع در صورتی که وارث درجه اول نباشد، وارثان درجات بعدی در اولویت قرار می گیرند. البته اگر هیچ گونه ورثه ای نباشد، در این صورت قوانین کشورمان، تدابیری برای این امر در نظر گرفته است.

نحوه تقسیم ماترک متوفی در صورت نداشتن وارث

اگر شخصی فوت کند و خویشاوندی اعم از نسبی یا سببی نداشته باشد که اموال او را به ارث ببرد در این صورت مطابق قوانین کشورمان، حکومت وارث اموال او یا ترکه متوفی خواهد بود. البته اگر فردی فوت کند که تنها مالک، زوجه وی باشد در این صورت همسر او یک هشتم اموال را به ارث برده و بقیه نیز به حکومت می رسد. نحوه ی تقسیم ارث طبق قوانین حاکم بدین صورت است که ارث باید به نزدیک ترین خویشاوند متوفی برسد. به همین دلیل توسط قانونگذار طبقات و درجاتی برای ارث بردن تعیین شده است. در صورتی که وارث طبقه ی اول حاضر باشد به وارثان بعدی، سهمی از ترکه متوفی نخواهد رسید. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مشاوره حقوقی تقسیم ترکه

سهم الارث فرزند خوانده از ماترک والدین

سهم الارث فرزند خوانده در حالت عادی در کشورمان جنبه ی قانونی ندارد. مگر آنکه سرپرست قانونی فرد قبل از فوت، وصیت کند و اموالی را برای فرزند خوانده در نظر بگیرد. که لازم است میزان آن نیز مشخص شود. بعد از فوت شخص، وارثان به منظور تقسیم ترکه متوفی لازم است ابتدا برگه ی انحصار وراثت را بگیرند. اصولا در این وسط فرزند خوانده در میان ورثه جایگاه قانونی نخواهد داشت، حتی اگر نام او در شناسنامه ی شخصی که سرپرستی او را به عهده گرفته، ذکر شده باشد. به طور کلی می توان گفت فرزند خوانده از سرپرست خود نمی تواند ارث ببرد، مگر این که سرپرست قبل از مرگش، بر اساس راه های قانونی، اموالی را به او انتقال دهد یا وصیت کند.

مزایای تقسیم ماترک توسط وکیل ارث

زمانی که ترکه متوفی توسط وکیل ارث تقسیم می شود در این صورت همه ی وارثان مطمئن هستند که هیچ حق و حقوقی از آنها از بین نمی رود. شما می توانید به منظور بهره مندی از تخصص و تجربه ی بهترین وکلای ارث با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تماس باشید و راهنمایی لازم را به دست آورید. ما اینجا هستیم تا مشاوره حقوقی مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم. در صورت مواجه شدن با هر نوع مسئله ای که جنبه ی قانونی آن را نمی دانید تردید نکنید با ما از طریق راههای ارتباطی موجود در تماس باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

تکلیف ارث در صورت رد ترکه توسط یکی از وارث

زمانی که یکی از ورثه ها ترکه متوفی را رد کند، تکلیف آن چیست؟ رد ارثیه نقطه مقابل قبول ترکه تعریف میشود که یکی از ورثه ، ترکه را قبول نمی کند. این مورد باید به صورت شفاهی یا کتبی در دادگاه مطرح شود. شرط رد ترکه این است که مشروط یا معلق نباشد. بر اساس قانون امور حسبی، هر یک از وارثان فقط به مدت یک ماه وقت دارند تا ترکه را رد یا قبول کنند. در غیر این صورت به عنوان قبول ترکه و دیون تلقی خواهند شد. در صورتی که بعضی از ورثه ترکه متوفی را قبول و بعضی رد کنند، در این شرایط وارثی که ترکه را قبول کرده، اقدامات لازم را برای اداره ترکه یا دیون دنبال می کند و در نهایت نیز سهم الارث وارثی را که ترکه را رد کرده به او خواهند داد. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت وکلای تلفنی به ادرس www.vakiltel.org  مراجعه نمایید.

 

مشاوره حقوقی تحریر ترکه
دعوی ماترک در نظام حقوقی ایران
مشاوره حقوقی مهر و موم ترکه
دستور موقت برای مطالبه سهم الارث
فروش سهم الارث
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

مهران رمضان پناه

سلام؛ارث بردن شش شرط دارد که شروط ارث به شرح زیر می باشد: مرگ مورث زنده بودن وارث موجبات تقسیم ارث؛ مانند نسب و سبب وجود ارث پرداخت حق و دینی که بر عهده متوفی می باشد. موانع ارث وجود نداشته باشد.


محمد نوربخش

ماپس از فوت هر شخص باید نسبت به اوال ایشان تعیین تکلیف شود که به این اموال ماترک گفته می شود و دارای دو جنبه ی مثبت که شامل دارایی ها و جنبه ی منفی که دیون و بدهی است می باشد اشخاصی که به عنوان وارث مورث هستند می توانند ماترک را قبول یا ان را رد نمایند که طبق قانون برای رد ماترک یک ماه فرصت دارند که این رد باید نزد دادگاه انجام گیرد . و در صورتی که تا یکماه رد ما ترک صورت نگیرد به عنوان قبول ضمنی محسوب میگردد . یک نکته کلیدی در خصوص افرادی که غایب مفقودالاثر هستند باید اشاره نمود که طبق ماده ی ۸۶۷ قانون مدنی اموال غایب مفقودالاثر تقسیم نمیشود مگر بعد از ثبوت فوت او یا انقضاء مدتیکه عادتاً چنین شخصی زنده نمیماند. اگر تاریخ فوت اشخاصی که از یکدیگر ارث میبرند مجهول و تقدم و تأخر هیچ یک معلوم نباشد اشخاص مزبور از یکدیگر ارث‌ نمیبرند مگر آنکه موت به سبب غرق یا هدم واقع شود که در این صورت از یکدیگر ارث میبرند


بهنام رحمانی فرد

باسلام سهم الارث فرزند خوانده در حالت عادی در کشورمان جنبه ی قانونی ندارد. مگر آنکه سرپرست قانونی فرد قبل از فوت، وصیت کند و اموالی را برای فرزند خوانده در نظر بگیرد. که لازم است میزان آن نیز مشخص شود. بعد از فوت شخص، وارثان به منظور تقسیم ترکه متوفی لازم است ابتدا برگه ی انحصار وراثت را بگیرند. اصولا در این وسط فرزند خوانده در میان ورثه جایگاه قانونی نخواهد داشت، حتی اگر نام او در شناسنامه ی شخصی که سرپرستی او را به عهده گرفته، ذکر شده باشد. به طور کلی می توان گفت فرزند خوانده از سرپرست خود نمی تواند ارث ببرد، مگر این که سرپرست قبل از مرگش، بر اساس راه های قانونی، اموالی را به او انتقال دهد یا وصیت کند.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب ماترک متوفی یک کلمه عربی است که در معنای لغوی به معنای آنچه به جا مانده است. ماترک متوفی به معنای تمامی اموال و دارایی‌های به جا مانده از متوفی است. این اموال می تواند شامل اموال منقول و اموال غیر منقول باشد. ماترک شامل خانه، ماشین، زمین، حساب‌های بانکی (از هر نوعی) ، لوازم خانه، بدهی‌های مختلف و …


فاطمه علی زاده

با سلام به هر انچه مه بعد از فوت شخص از او به جا می ماند ترکه متوفی گویند که شامل دارایی مثبت و منفی می باشد دارایی مثبت اموال منقول و غیر منقول متوفی و دارایی منفی شامل دیون و بدهی های ایشان می باشد اگه فرد فوت شده میزان دارایی له جای مانده از اون کفاف دیون آن بدهد بدهی ها تسویه و مازاد بر آن بین وراث تقسیم می گردد ولی اگر دارایی متوفی کفاف دیون او را ندهد وراث می توانند رد ترکه نمایند و با این کار مسئولیتی در قبال بدهی ها متوفی ندارند


وحید فراست

ارث کاملا قهری است و ترکه متوفی اعم از منقول و غیرمنقول باید کاملا مشخص گردد


M.j sheykhi

با فوت یک شخص اموالی که از او بجا می ماند باید تعیین تکلیف شود زیرا با فوت شخص، دیگر او اهلیت لازم برای مالکیت به اموال را نداشته و اموال نیازمند مالک جدید هستند. برای این منظور لازم است یک فرایند حقوقی صورت گیرد تا اموال به جا مانده به دست صاحبان جدید خود برسد، به این اموال ماترک یا ترکه گویند. به طور کلی ترکه متوفی دارای دو جنبه ی جداگانه به صورت زیر است: ترکه مثبت: اموالی است که از متوفی به وارث به جا مانده است. ترکه منفی: بدهی های متوفی که هنوز پرداخت نشده است. بعد از فوت هر شخص، ورثه با دو جنبه ترکه متوفی مواجه خواهد شد. طبق ماده ی 869 قانون مدنی ابتدا حقوق و دیون باید پرداخت گردد سپس هر چه باقی بماند به ورثه میرسد.


رحمنی

مراحل تقسیم ارث و ترکه 1- اخذ گواهی تصدیق انحصار وراثت : از طریق شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر می شود . ... 2- در صورت توافق وراث و ذینفعان از جمله کسانی که به نفع آنها وصیت شده و یا طلبکاران متوفی می توان جلسه ای برگزار کرد و با تنظیم صورت جلسه بعد از تعیین اموال متوفی , اموال را تقسیم کرد .


کوکبی

به صورت کلی به هر چیزی که از متوفی به جای مانده است اعم از دارایی های مثبت و دارایی های منفی، ترکه یا ماترک میگویند. در معنای لغوی هم به معنی آن چیز که ترک شده است میباشد.که وراث حین الحیات هر یک یه نسبت قرابت با متوفی سهمی از ترکه دارند


قجری

ماترک به دو دسته دارایی‌های مثبت و منفی تقسیم می‌شود. منظور از دارایی‌های مثبت اموال منقول و غیر منقولی است که بین وراث تقسیم می‌شود و منظور از دارایی منفی بدهی‌ها و دیونی است که چه به صورت قانونی و چه به صورت تعهدی بر گردن متوفی بوده که بعد از مرگ ایشان پرداخت این بدهی‌ها با وراث است و تا پرداخت نکردن آنها وراث حق تقسیم ماترک را ندارند.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر اساس قانون ،ترکه به دارایی‌ها، اموال، دیون و مطالباتی گفته می‌شود که بعد از فوت یک فرد از او بر جای می‌ماند و به وراث قانونی او می‌رسد. درواقع برخلاف تصور رایج که طبق آن ترکه تنها به اموال برجای مانده از فرد متوفی اطلاق می‌شود، ترکه شامل بدهکاری‌ها و بستانکاری‌های متوفی نیز می‌شود که همه‌ی آن‌ها پس از مرگ او به‌صورت قهری به ورثه انتقال پیدا می‌کند. نوع ذخیره‌سازی دارایی‌ها بر اساس سبک زندگی افراد با یک‌دیگر تفاوت دارد. مثلاً در برخی مناطق تمام دارایی افراد به‌صورت دام‌هایی است که در اختیار دارند یا در مناطق دیگر ممکن است بخش قابل توجه دارایی افراد به‌صورت وسایل نقلیه باشد. علاوه بر دارایی‌ها، هر فرد در طول زندگی خود بدهی‌ها و بستانکاری‌هایی نیز دارد. هنگامی که شخصی از دنیا می‌رود، این سه مورد از او باقی می‌مانند و به ورثه‌ی قانونی منتقل می‌شوند. یعنی پس از وفات یک شخص، ورثه علاوه بر دارایی‌های او مجموع دیون و بستانکاری‌هایش را نیز به ارث می‌برند. اما سهم‌الارث عبارت است از سهمی که پس از وفات یک شخص از دارایی‌های او نصیب هر یک از ورثه می‌شود، به عبارت بهتر سهم‌الارث برخلاف ترکه که مجموعه‌ی مثبت و منفی داریی‌های متوفی است، فقط شامل دارایی‌های مثبت او می‌شود. یعنی بدهی‌ها جزو سهم‌الارث حساب نمی‌شوند. یکی از نخستین کارهایی که باید در زمینه‌ی ماترک متوفی انجام شود انحصار وراثت و بعد از آن تحریر ترکه است. به زبان ساده منظور از تحریر ترکه این است که لیست دیون، بدهی‌ها و دارایی‌های شخص متوفی را مشخص کرده و سپس نسبت به پرداخت دیون اقدام شود. در مرحله‌ی بعدی با کسر هزینه‌های مربوط به خاک‌سپاری متوفی، اقدامات لازم جهت تقسیم ترکه به‌ترتیب انجام می‌شود.


محمد مومنی

ارث به عنوان یکی از اسباب تملک محسوب می شود و ورثه به صورت بلامنازع مالک ودارنده اموال و حقوق مالی متوفی به محض وفات وی خواهند بود. هرکدام از ایشان به حساب طبقات مختلف و نسبت خویشاوندی، دارای سهم هایی هستند که به ترتیب آنچه که فقه اسلامی مقرر نموده، ماترک را تمکل میکنند


امین

اگر شخصی فوت کند و خویشاوندی اعم از نسبی یا سببی نداشته باشد که اموال او را به ارث ببرد در این صورت مطابق قوانین کشورمان، حکومت وارث اموال او یا ترکه متوفی خواهد بود. البته اگر فردی فوت کند که تنها مالک، زوجه وی باشد در این صورت همسر او یک هشتم اموال را به ارث برده و بقیه نیز به حکومت می رسد. نحوه ی تقسیم ارث طبق قوانین حاکم بدین صورت است که ارث باید به نزدیک ترین خویشاوند متوفی برسد


رمضان

سلام برادرم فوت کرده فرزندم ندارد در انحصار وراثت یک چهارم اموال منقول وغیرمنقول برادرم به زوجه یعنی زن برادرم رسیده درحالی که شما در نظرات دوستان گفتید یک هشتم به همسر متوفی میرسد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.